Delta Air Lines vil foreta investeringer i Virgin Atlantic, Aeromexico og LATAM. Partnerflyselskapene endrer virksomheten sin for å komme sterkere og mer bedre ut av den globale pandemien og styrker sin globale partnerstrategi.
Disse investeringene styrker Deltas globale plattform som gir kundene et forbedret nettverk, sømløse forbindelerser og en forhøyet opplevelse, samt fremmer forretningsvekst for Delta, dets ansatte og dets partnere.
Før pandemien oppnådde Delta rekord vekst internasjonalt tilskrevet en kombinasjon av organisk vekst og dets globale partnernettverk. I løpet av de siste 10 årene har Delta bygget solide partnerskap med flyselskaper over hele Europa, Asia og Latin-Amerika. Etter hvert som etterspørselen etter internasjonal reise kommer tilbake, er tilkoblingen, relevansen og bredden til Deltas globale nettverk med partnerne avgjørende for å fortsette denne suksessen.
Disse strategiske investeringene i våre partnere vil transformere vår evne til å forbedre reiser for våre kunder, og gjøre det mulig for oss å levere en sømløs reiseopplevelse ved siden av å tilby våre kunder et uovertruffent nettverk mellom nordamerikanske og fremste markeder over hele verden. Arbeidet hver av våre partnere har gjort for å styrke virksomhetene sine for fremtiden, gjør disse partnerskapene enda mer verdifulle og skaper en ny æra med internasjonale reiser til fordel for våre kunder, våre ansatte og våre investorer etter hvert som den globale reisen tar seg opp i 2022 og utover.
Ed Bastian, CEO, Delta.
Delta styrker sin globale partnerstrategi
Til støtte for sin globale fremtid investerer Delta i Virgin Atlantic, Aeromexico og LATAM etter hvert som hvert selskap kommer ut av restrukturering eller rekapitalisering. Etter å ha fullført sine respektive prosesser, sikter Delta på en 20 % eierandel i Aeromexico og en 10 % eierandel i LATAM. I tillegg vil Delta opprettholde sin 49% eierandel i Virgin Atlantic. Flyselskapets investering i disse flyselskapene vil være omtrent 1,2 milliarder dollar.
Med nye widebody-fly på vei, rekordansettelser og betydelige investeringer i internasjonal beredskap, er Delta posisjonert til å lede industrien gjennom den pågående utvinningen. Deltas partnerskap med Virgin Atlantic, Aeromexico og LATAM utvider dette vekstpotensialet, og hjelper til med rutetillegg, kundetilkobling og tilhørende jobbskaping:
Aeromexico: Flyselskapenes eksisterende Joint Cooperation Agreement (JCA) ble lansert i 2017. I løpet av de siste fire årene har Delta og Aeromexico bygget et ledende nettverk av mer enn 40 populære forretnings- og fritidsruter fra sine hovedknutepunkter. Selskapene tilbyr ruter i de største markedene i New York og Los Angeles.
LATAM: Delta og LATAMs transamerikanske Joint Venture-avtale vil kombinere flyselskapenes komplementære rutenettverk mellom Nord- og Sør-Amerika. Etter den chilenske domstolens godkjenning av JV i oktober i år. Da utvidet Delta og LATAM sine eksisterende codeshares for å forbedre tilkoblingen mellom Nord- og Sør-Amerika.
Virgin Atlantic: Deltas joint venture med Virgin Atlantic har siden 2013 befestet Deltas posisjon på viktige ruter mellom USA og Storbritannia. Inkludert den ledende forretningsruten New York-JFK til London Heathrow.
Styrker partnerskap
Under hele pandemien har Delta fortsatt å investere i fremtiden vår. Inkludert bestillinger av nye fly, eiendomsprosjekter og satt betydelige ressurser i helse- og sikkerhetstiltak for å beskytte ansatte og kunder. Tilsvarende er å investere i partnerne våre nå. Selv når vi fortsetter å navigere i pandemien – det riktige valget for å støtte Deltas langsiktige strategi.
Dan Janki, konserndirektør finans, Delta.
Det er ingen endring i Deltas investeringer i Air France/KLM, Korean Air og China Eastern.
Deltas eget internasjonale nettverk kombinert med partnerskap skaper et omfattende globalt nettverk. Det posisjonerer flyselskapet til å lykkes med å utnytte gjenåpningen av internasjonale markeder, samt forventet vekst inn i fremtiden.