Heathrow er British Airways’ store knutepunkt, men det britiske flyselskapet har også tidvis hatt trafikk på London Gatwick. Blant annet ble en del langdistanseruter til USA flyttet dit for å konkurrere da Norwegian hadde sin store base der. Men BA har blitt splittet for å dele virksomheten på begge flyplassene. I hvert fall til nå.
Etter å ha vært borte fra Gatwick siden våren 2020 da pandemien rammet, gjøres det nå en kraftig retrett – nå i form av et nytt flyselskap med ny AOC og nytt navn: BA Euroflyer. Det er allerede en lignende ordning, BA CityFlyer for virksomheten lokalisert på London City Airport, og begge er nå døtre av store British Airways.
Det er en milepæl for British Airways. Opprettelsen av en ny organisasjon for kortdistanse ruter betyr at reisende på Gatwick vil få tilgang til premium service fra Storbritannias «flagship» selskap til konkurransedyktige priser.
Sean Doyle, administrerende direktør i British Airways.
De konkurransedyktige prisene som direktøren henviser til er på nivå med easyjet og Ryanair har, GBP 39 rundt NOK 500 for en enkeltbillett til en av de 35 destinasjonene som nå er i rutenettet. Det skal stort sett flys til klassiske ferie- og fritidsdestinasjoner; Alicante, Antalaya, Dubrovnik, Ibiza, Gran Canaria og Palma men også større byer som Amsterdam, Berlin og Madrid. Noen av dem har BA tidligere fløyet fra Gatwick mens andre er nye tilskudd. I første omgang blir tre Airbus-fly basert på Gatwick, en flåte som skal utvides til 18 fly innen utgangen av mai.
Lavprisselskap i London Gatwick
Hele prosessen med å starte den nye enheten har gått fort. Fra British Airways kom til enighet med de britiske fagforeningene, som i utgangspunktet var satt på sidelinjen. Det betyr at vanlig BA tar seg av flyvningene fra oppstart i mars og deretter overleverer BA Euroflyer når AOC og andre formaliteter er klare, etter planene neste høst. Imidlertid skal flyet hentes fra BAs ordinære flåte og ikke males på nytt. Ifølge presentasjonen vil det også innebære samme servicenivå som i store BA. Gratis setereservasjoner, gratis bagasje og enkel servering om bord . Men til priser på et helt annet og lavere nivå enn de om bord på BA ut av Heathrow.