Widerøe er veldig glad for å ha vunnet anbudet om å fly på Nord-Norge, med unntak av Lakselv, de neste to årene. Nord-Norge er en viktig del av Widerøes identitet og vi er utrolig stolte av å få lov til å fly trøndere og nordlendinger også de neste to årene. Rutene ligger allerede ute for salg. Det svært reduserte trafikkprogrammet som har vært gjeldende i forbindelse med nedstengning og koronarestriksjoner, vil være tilbake til normalt fra 1. april.
Vi gleder oss til å komme tilbake for fullt igjen og satser på tidenes reiselivssommer. Det er mye oppdemmet reiselyst i markedet og et velfungerende transporttilbud er avgjørende for at norske destinasjoner skal være attraktivt og tilgjengelig. Widerøes nettverk gjør det enkelt å reise sømløst, både med start i Norge og Europa. Widerøe har et omfattende samarbeid med flyselskap fra hele verden, noe som gjør at våre passasjerer kan sjekke inn bagasjen sin i London og hente den ut i Berlevåg.
Christian Skaug, Kommersiell Direktør i Widerøe .
Samferdselsdepartementet tildeler Widerøe og DAT ruter
Ruteområde | Rute(r) |
1 | Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta. |
2 | Hasvik–Tromsø v.v.
Hasvik–Hammerfest v.v. Sørkjosen–Tromsø v.v. |
3 | Lakselv–Tromsø v.v. |
4 | Andøya–Bodø v.v.
Andøya–Tromsø v.v. |
5 | Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
Harstad/Narvik–Bodø v.v. |
6 | Stokmarknes–Bodø v.v.
Stokmarknes–Tromsø v.v. |
7 | Svolvær–Bodø v.v. |
8 | Leknes–Bodø v.v. |
9 | Røst–Bodø v.v. |
10 | Brønnøysund–Bodø v.v.
Brønnøysund–Trondheim v.v. |
11 | Sandnessjøen–Bodø v.v.
Sandnessjøen–Trondheim v.v. |
12 | Mo i Rana–Bodø v.v.
Mo i Rana–Trondheim v.v. |
13 | Mosjøen–Bodø v.v.
Mosjøen–Trondheim v.v. |
14 | Namsos–Trondheim v.v.
Rørvik–Trondheim v.v. |
En eller to tilbydere på rutene
Samferdselsdepartementet har mottatt to tilbud i konkurransen; fra DAT og Widerøe. Widerøe var eneste tilbyder på ruteområdene 1-2 og 6–14 og selskapet er derfor innstilt som operatør på disse ruteområdene.
DAT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene 3-5. For ruteområde 3 er det DAT som har inngitt tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon fra staten, mens for ruteområdene 4 og 5 er det Widerøes tilbud som har det laveste kompensasjonskravet. Samferdselsdepartementet innstiller derfor DAT som operatør av ruteområde 3 (Lakselv–Tromsø), og Widerøe som operatør av ruteområdene 4 og 5 (Harstad/Narvik–Bodø/Tromsø og Andøya–Bodø/Tromsø).
Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene og gjennomført forhandlinger. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi samt tekniske og operative forhold, og Avinor for en avklaring av eventuelle problemstillinger på lufthavnsiden.