SAS fortsetter ramp-up etter pandemien, og har i løpet av kvartalet sett det høyeste antallet passasjerer siden den startet. I mellomtiden fortsetter arbeidet med nødvendig transformasjonsplan, SAS FORWARD.
Planen ble presentert da resultatene for første kvartal ble offentliggjort 22. februar og er utformet for å sikre langsiktig konkurranseevne. Det vil tillate SAS å gjennomføre en «slanking» av selskapets balanse samtidig som den forbedrer sin likviditetsposisjon betydelig. I tillegg til å redusere kostnadsstrukturen og forbedre effektiviteten, søker SAS å konvertere om lag 20 milliarder svenske kroner med gjeld og hybridlån til felles egenkapital og vil også søke å hente inn ikke mindre enn SEK 9,5 milliarder i frisk egenkapital.
Suksessen til planen avhenger av at SAS tiltrekker seg potensiell ny kapital fra kapitalmarkedene og andre kilder, og at SAS fullt ut oppnår den målsatte årlige kostnadsreduksjonen på SEK 7,5 milliarder innen regnskapsåret 2026.
Resultat før skatt endte på negativ SEK 1,6 milliarder for kvartalet og kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var SEK 8,5 milliarder.
Februar 2022 – April 2022
- Inntekter: 7 048 (1 932) MSEK
- Resultat før skatt (EBT): MSEK -1 557 (-2 331)
- Resultat før skatt og sammenlignbare poster: -1 613 MSEK (-2 331)
- Resultat etter skatt for perioden: MSEK -1 520 (-2 410)
- Resultat per ordinær aksje: SEK -0,21 (-0,35)
Viktige hendelser i kvartalet
- SAS presenterte en omfattende transformasjonsplan: SAS FORWARD. En vellykket implementering av planen vil sikre langsiktig konkurransekraft og økt finansiell styrke.
- Kredittfasiliteten på SEK 3 000 millioner sikret med hovedeierne i 2021 er blitt trukket på.
- Erno Hildén ble utnevnt til konserndirektør og CFO.
Viktige hendelser etter kvartalet
Etterdønningene av COVID-19-pandemien har ført til at det meste av flyindustrien har hatt problemer med å gjenoppbygge operasjoner. Dette har ført til at SAS har redusert sitt sommerprogram med 4 000 av totalt 75 000 flyvninger
Kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var SEK 8,5 milliarder. Ved utgangen av første kvartal av FY2022 var kontantbeholdningen 3,4 milliarder SEK. Operasjonell kontantstrøm i kvartalet utgjorde SEK 2,5 milliarder, sammenlignet med SEK -1,4 milliarder for samme periode i fjor.
Oppdatering på SAS FORWARD
Til tross for denne positive utviklingen står SAS fortsatt overfor betydelige strukturelle kostnadsutfordringer samtidig som de møter økende konkurranse med vesentlig lavere kostnadsstrukturer enn SAS. SAS pådro seg også betydelig tilleggsgjeld under pandemien som bidro til den sterkt belånte balansen før COVID. I tillegg begrenser nylige makroøkonomiske endringer (inkludert drivstoff og valutakurser) og geopolitiske hendelser driften og skaper ekstra kostnader. Gitt disse faktorene har SAS-styret konkludert med at en betydelig restrukturering er nødvendig for at SAS skal bli lønnsomt ved å implementere SAS FORWARD.
SAS fortsetter ramp-up – nøkkelelementer i SAS FORWARD
- Reduserer de årlige kostnadene med 7,5 milliarder SEK
- Redesignet flåte, nettverk og produkttilbud
- Digital transformasjon
- Posisjonerer SAS som ledende innen bærekraftig luftfart
- Akselerasjon av driftsplattform
- Styrking av SAS’ balanse ved å redusere gjeldsgraden og skaffe ny kapital
- Konvertering av gjeld til egenkapital og økning av egenkapital
SAS søker å konvertere om lag 20 milliarder svenske kroner av eksisterende gjeld og hybridsedler til felles egenkapital, hvorav flertallet er balanseført gjeld og hybridinstrument.
I tillegg til gjeldskonverteringer, ser SAS etter alternativer for å hente inn ny egenkapital. SAS vil søke å hente inn ikke mindre enn SEK 9,5 milliarder i egenkapital. Den planlagte egenkapitaløkningen på 9,5 milliarder SEK eller mer forventes å gi tilstrekkelig likviditet til å finansiere driften gjennom full implementering av SAS FORWARD og gjenoppretting av passasjeretterspørselen etter COVID-19. Det er foreløpig forventet at en betydelig andel av slik ny egenkapital sannsynligvis vil bli søkt fra nye investorer.
De nye egenkapital- og gjeld-til-aksje-konverteringene som er tenkt som en del av SAS FORWARD vil medføre betydelig utvanning for eksisterende aksjonærer.
Arbeidskonflikter
SAS fortsetter å føre forhandlinger med alle sine organiserte arbeidsgrupper som et middel for å oppnå et konsensusresultat med hensyn til arbeidskraftens andel av byrdedelingsprogrammet. Spesielt er de forespurte arbeidskonsesjonene et viktig element for at SAS skal oppnå en konkurransedyktig og bærekraftig forretningsmodell, men utgjør til sammen mindre enn 20 % av de målsatte årlige kostnadsforbedringene. En avtale med organiserte arbeidsgrupper er et vilkår for SAS FORWARD og det vil ikke være mulig å skaffe ny kapital eller sikre fremtiden til flyselskapet uten arbeidskontrakter.
Fremtidsutsikter
Vi ser en oppdemmet etterspørsel etter reiser og den underliggende etterspørselen er sunn, både for forretnings- og fritidsreiser. Vi er imidlertid fortsatt forsiktige på grunn av den rådende usikkerheten. Trafikk til og fra Asia er fortsatt påvirket av gjenværende COVID-19-restriksjoner samt den geopolitiske situasjonen.
Jeg er takknemlig for det harde arbeidet mine kolleger i SAS leverer, for å sikre at vi tar vare på kundene våre på best mulig måte. Sammen jobber vi oss gjennom disse utfordrende tidene, og vi ønsker kundene våre velkommen om bord på flyet vårt.
Anko van der Werff, CEO hos SAS.