Nærmere 100.000 passasjerer om bord i løpet av sommeren. Norse Atlantic kan vise til velfylte kabiner med rundt 250 passasjerer på hver flyvning i sommer.
Norse Atlantic har så langt vært sparsommelig med å rapportere hvordan flyreisene, passasjertilstrømningen og andre sider av virksomheten utvikler seg. I seg selv ikke så rart med tanke på at første fly tok av 14. juni fra Gardemoen til New York. Men nå har flyselskapet rapportert om driften for første halvår og fremfor alt de tre månedene flyvningene har vært i drift.
Inntektene i løpet av første halvåret endte på 2,9 milliarder kroner, hvorav passasjer inntektene utgjorde 1,4 milliarder kroner.
Velfylte kabiner
Fra oppstart 14. juni til og med august har 97.177 passasjerer fløyet på en av de 388 flyvningene som er gjennomført til de fire destinasjonene som suksessivt er startet fra Oslo, Paris og London. Dette gir et gjennomsnittlig belegg på rundt 250 passasjerer per flygning og stemmer godt overens med den rapporterte kabinfaktoren som var 82-86-89 prosent i løpet av de tre sommermånedene.
Longship = Boeing 787
Norse Atlantic har først og fremst brukt B787-9. Avhengig av konfigurasjon betyr det 338-344 seter om bord. Foreløpig består flåten av 13 Dreamlinere og ytterligere to skal leveres før årets slutt. Fire av dem er leid ut til Air Europe i 18 måneder, noe som gir en flåte på 11 maskiner til eget bruk. Alle fly er leaset etter «power by the hour» og koster kun penger når de er i luften, en avtale som gjelder inntil 24 måneder etter at flyet er levert til Norse. Dette har forenklet sakte start og suksessiv bygging av linjenettet. Det gir etter alt å dømme trygghet nå som vintersesongen nærmer seg:
Vintersesongen er historisk utfordrende for bransjen. I år møter vi også ekstra belastninger i form av høye drivstoffpriser, økende inflasjon og usikkerhet rundt etterspørselen. Norse Atlantic fortsetter å vurdere mulige ruter for kommende vinter med tanke på etterspørsel og økonomi.
Björn Tore Larsen, administrerende direktør.
Norse forventer etter alt å dømme at den kommende sesongen vil bety mindre reiser. Derfor pågår det for tiden forhandlinger om også å leie en femte maskin. Tidligere har Norse sikret seg slots (landingsrettigheter) spilleautomater i Dublin og Dubai. Det kan bety på at rutenettet vil vokse, om ikke annet med den solfylte destinasjonen Dubai. Ambisjonen for fremtiden er imidlertid ubrutt:
– Norse vil være perfekt posisjonert for å dra nytte av den forventede sterke sommersesongen i 2023.