I september hadde Norwegian 1,9 millioner passasjerer og fyllingsgrad på over 85 prosent.
September ble nok en travel måned med mange reisende i, til og fra Norden. På vei inn i høstferiesesongen opplever vi særlig sterk etterspørsel til populære reisemål i Europa, både til strender og storbyer. Det viser at nordiske passasjerer fortsatt har høy reiselyst. Vi er også fornøyd over å se at markedet for forretningsreisende har tatt seg opp etter sommersesongen. På våre mest populære forretningsruter i Norge er antall reisende nå tilbake på 2019-nivå.
Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Rød Snutene i september
Norwegian hadde 1 873 850 passasjerer i september, mot 977 719 i september 2021. Fyllingsgraden var på 85,2 prosent. Kapasiteten (ASK) var 2 618 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 230 millioner setekilometer. I september hadde Norwegian i gjennomsnitt 67 fly i drift, og 98,9 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i september 80,1 prosent. Likevel landet 95 prosent av alle flyvninger til oppsatt tid eller inntil én time senere.
Vi forventer lavere etterspørsel i vintersesongen vi nå går inn i. Norwegian er godt forberedt på å håndtere den roligere perioden, både gjennom nøye ruteplanlegging, fleksible leasingavtaler på fly gjennom power-by-the-hour-avtaler (PBH) og gode avtaler med våre fagforeninger. Vi lanserte nylig vårt trafikkprogram for sommersesongen 2023, der vi kommer med et forbedret tilbud på populære reisemål i Europa. Dette betyr også at vi for øyeblikket rekrutterer 700 nye kolleger fordelt på alle våre baser.
Geir Karlsen.
Samarbeidsavtalen mellom Norwegian og Widerøe ble ferdigstilt i september, og reisende vil nå få større fleksibilitet og et bredere utvalg på innenriksruter i Norge. I tillegg åpner Norwegians nylig lanserte sommerruteprogram for flere avganger til de mest populære rutene og gir kundene et økt antall reisemuligheter.
Resultater for Q3-2022 presenteres først onsdag 26. oktober 2022. Tror du det er sorte eller røde tall i bøkene til Norwegian & Geir Karlsen ?
Om Norwegian
Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Siden den gang har målet vært å tilby smarte og hyggelige reiseopplevelser til lave priser.
Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, er fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for våre produkter, service og nyskapning innen luftfarten.
I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.
Norwegian tilbyr rimelige flyreiser med utmerket kvalitet i et nettverk av kortdistanseruter i Norden og til europeiske nøkkeldestinasjoner.
Jeg driver et lite hotell i Piemonte, med Malpensa som mest brukte flyplass. Påfallende mange av mine gjester kommer med Norwegian i år sammenliknet med i fjor.