Flyselskap

KLM kan redusere nettverket på grunn av Schiphols “Green Cap”

Green Cap IATA forventer Flyselskap raser
Pressefoto: Schipol.

KLM: Amsterdam-Boston er blant rutene som kan kuttes dersom den nederlandske regjeringens AMS-plan “Green Cap” blir gjennomført.

KLM kan potensielt innstille flyvninger til opptil 30 destinasjoner fra nettverket sitt dersom den nederlandske regjeringen fortsetter med planene sine om å innføre en “Green Cap” som begrenser antall flybevegelser på Amsterdam Schiphol (AMS) for å minimere støyforurensning og CO²-utslipp.

Denne sommeren detaljerte den nederlandske regjeringen endringer som effektivt ville begrense Schiphol til maksimalt 440 000 flybevegelser per år med virkning fra november 2023. Dette markerer en betydelig reduksjon fra dagens 500 000-bevegelsesgrense. Samt reversering av tidligere planer som ville ha tillot vekst til 540 000 bevegelser – 20 % over den planlagte grensen.

Flyselskap raser etter varslet kapasitetskutt i Schipol.

En talsperson for KLM nektet å kommentere kontakten mellom flyselskapet og regjeringen, men Aviation Week Network forstår at det nederlandske flyselskapet har advart regjeringen om at denne endringen vil ha en “stor innvirkning” på virksomheten, og involvere en nedbemanning av nettverket med 170 destinasjoner .

Kutt ved innføring av Green Cap

Et KLM-dokument sett av Aviation Week Network, skisserer ett scenario der rundt 30 destinasjoner kan stå overfor stengning, inkludert rundt 25 kortdistanseruter fra AMS som:

  • Beograd (BEG)
  • Istanbul (IST)
  • Kiev (KBP)
  • Porto ( OPO)
  • Tel Aviv (TLV)

Ingen norske destinasjoner eller ruter er foreløpig på listen. Minst fem langruter fra AMS kan også være på listen. Potensielle droppede destinasjoner inkluderer:

  • Bahrain (BAH)
  • Kuwait City (KWI
  • Muscat (MCT)
  • Boston (BOS)
  • Edmonton (YEG)
  • Montreal (YUL)
  • Osaka (ITM)
  • Taipei (TPE)
  • Hangzhou (HGH)
  • Xiamen (XMN)

Avisen argumenterer for at “Green Cap” ikke gjenspeiler KLMs planer for fornyelse av flåten, som inkluderer inkorporering av mindre støyende og mer effektive fly. Hvis disse tas i betraktning, kan Schiphol operere 500.000 bevegelser årlig med mindre støy enn regjeringens 440.000 bevegelsestak. KLM oppfordret politikerne til å kjøre sine beregninger angående Schiphol-støy på nytt basert på disse dataene, i stedet for flåtedetaljer fra 2018.

I en tale på Aviation Festival i Amsterdam, erkjente KLM-sjef Marjan Rintel at et forslag har blitt sendt til regjeringen om taket. Hun ga få detaljer, men sa at KLM håper å beholde det nåværende begrensningen på 500 000 bevegelser og oppfylle regjeringens bærekraftsmål gjennom flåte fornyelse, snarere enn trafikkbegrensninger.