Etter de siste månedenes reiseboom, er disse flyplassene travleste i Europa akkurat nå.
Tittelen «Europas travleste flyplass» er mye omstridt – men det ser ut til at vi har en ny kandidat. I følge nye data har tittelen nylig gjenvunnet av Londons Heathrow flyplass. Etter å ha ekspedert over 3,6 millioner passasjerer i september, er Heathrow nå offisielt travlere enn Paris Charles de Gaulle, Amsterdam Schiphol og Frankfurt am Main International.
På samme tid i fjor var Heathrow bare Europas tiende travleste flyknutepunkt. Nåværende passasjertall er fortsatt rundt 15 prosent under nivåene de var for tre år siden. Dette skyldes at Heathrow har et daglig tak på 100 000 passasjerer, som har vært på plass siden juli – men som er satt til å bli droppet i slutten av denne måneden.
En håndfull flyplasser over hele verden håndterte enda flere passasjerer i september enn Heathrow, inkludert de i Atlanta, Dubai, Tokyo, Dallas og Denver.
De nye dataene om passasjertall kommer fra flystatistikkselskapet OAG. Her følger resten av OAGs rangering av Europas travleste flyplasser og er basert på antall solgte seter.
- London Heathrow (3 676 067 seter)
- Istanbul flyplass (3 470 696)
- Paris Charles de Gaulle (3 196 682)
- Amsterdam Schiphol ( 3 067 108)
- Frankfurt am Main (3 053 964)
- Madrid Adolfo Suarez-Barajas (2 794 489)
- Barcelona El Prat (2 440 673)
- London Gatwick (2 131 925)
- München internasjonale (2 078 463)
- Roma Fiumicino (1 946 171)
Hvis du leter etter det kuriøse i Europas flytrafikk, kan du finne mer informasjon fra OAG om passasjertall og frakt tilgjengelig her.
Om travleste London Heathrow
Heathrow ble grunnlagt i 1930-årene som Great Western Aerodrome på en eiendom kjøpt inn fra presten i Harmondsworth. Flyplassområdet var på den tid en privat flystripe eid av Fairey Aviation, og ble mest brukt til testflyvninger. Den fikk noe senere navn etter landsbyen Heathrow, som ble fullstendig fjernet for å gi plass til en større lufthavn. Den opprinnelige flyplassen lå omtrent der terminal 3 ligger i dag, men hadde ingen kommersiell trafikk, og Croydon lufthavn fortsatte den tid å være Londons hovedflyplass.
31. mai 1946 ble Heathrow lufthavn åpnet fullt ut for sivil trafikk. Innen 1947 var de nye rullebanene ferdigstilte. De gamle banene var bygget for propellfly, og de var derfor korte. Den første betongblokken i en moderne rullebane ble lagt av dronning Elizabeth II i 1953. To år senere åpnet hun den første terminalbygningen, som i dag er terminal 2. Dagens terminal 3 ble tatt i bruk kort tid etter. Plasseringen av disse, midt på området, har senere gjort det vanskelig å utvide. Grunnen til at man la dem slik var at man ikke regnet med noe særlig behov for parkeringsplasser, ettersom de som hadde råd til å fly på den tiden også hadde sjåfører.
I 1977 ble Londons undergrunnsbane utvidet til Heathrow. Terminal 4 ble bygget et stykke unna de tre eldre terminalene T4 åpnet i 1986 og ble basen til British Airways. I 2008 åpnet så Terminal 5, Heathrows største terminal, som ble den nye basen til British Airways.