Flyselskap

KLM Group oppnår solid resultat i tredje kvartal under tøffe driftsforhold

KLM Group oppnår Annenhver nordmann Nordmenn bekymret for fly forurensning
Foto: KLM

KLM noterte et driftsresultat på 4,7 milliarder kroner i regnskapsperioden juli til september med inntekter på 34 milliarder kroner. Selskapet oppnådde disse resultatene under vanskelige driftsforhold, hvor både kunder og ansatte var berørt.

En økning i etterspørselen etter billetter under sommeren førte til at inntektene steg til 2019-nivåer. Flyselskapet gjennomførte færre flyvninger på grunn av personalmangel i  Schiphol Security, inngrep fra KLM selv som svar på bemanningsproblemer og problemer med infrastrukturen som førte til at fly tilbrakte mer tid i hangaren. Som et resultat var kapasiteten i tredje kvartal omtrent 80 % av tilsvarende periode i 2019.

KLM ble tvunget til å ta drastiske tiltak for å styre driften, for eksempel å begrense billettsalget til passasjerer som dro fra Schiphol og kansellere flyreiser. Flyselskapet vil fortsette å forfølge disse tiltakene i tiden fremover for å forbedre nettverkets forutsigbarhet. Essensen var og forblir: å sikre at hver kunde som bestiller kan fly.

KLM og Transavia fraktet totalt 9,5 millioner passasjerer i tredje kvartal. Cargo presterte bra til tross for at de hadde mindre kapasitet tilgjengelig, og Engineering & Maintenance (E&M) ønsket kunder velkommen tilbake. Til sammen førte disse faktorene til et driftsresultat på 4,7 milliarder kroner i tredje kvartal 2022, sammenlignet med 1,7 milliarder i samme kvartal 2021. Inntektene var 34 milliarder sammenlignet med 19 milliarder i 2021.

Green Cap IATA forventer Flyselskap raser
Pressefoto: Schipol.

KLM Group oppnår gode resultater

På kostnadssiden sto KLM overfor kraftige økninger det siste kvartalet, blant annet på grunn av høy oljepris. Inflasjon mangelende infrastruktur og kostnader knyttet til ombooking og kompensasjon av passasjerer som er berørt av nettverksinngrep. Siden starten av Schiphols sikkerhetsspørsmål i april, som fortsatte gjennom september, har direkte kostnader alene utgjort nesten €70 millioner, forsterket av tap av inntekter.

Reiselysten er like sterk som før COVID-19 og KLM gjør det mulig. Tallene for tredje kvartal er takket være våre kunder og ansatte, som  jobber  under vanskelige omstendigheter. Vi har tatt en rekke skritt for å gi kundene våre mer sikkerhet og for å lette arbeidsmengden for ansatte, og vi bør se effektene i tiden fremover. Samtidig koster disse tiltakene KLM mye penger og begrenser antallet flyvninger vi kan gjennomføre. Vi håper dette vil forbedre seg veldig snart, og vi jobber hardt for å få det til.

Marjan Rintel, administrerende direktør i KLM

Om KLM

KLM Royal Dutch Airlines ble grunnlagt i 1919, og har vært en del av konsernet Air France-KLMetter sammenslåingen i 2004. De to flyselskapene har beholdt sin identitet og fokuserer på tre kjernevirksomheter: passasjertransport, frakt og vedlikehold av fly. Flyselskapet tilbyr kundene et nettverk av 328 destinasjoner i 118 land. Siden sammenslåingen har inntektene i KLM nesten blitt fordoblet og antallet destinasjoner har økt. I 2017 fløy selskapet 98,7 millioner passasjerer.

Med avganger fra Oslo, Sandefjord, Kristiansand, Trondheim, Bergen, Stavanger og Ålesund har Air France KLM 196 ukentlige flyvninger til Amsterdam Airport Schiphol og Paris Charles de Gaulle.