Flyselskap

SAS er kommet til enighet med ytterligere to leasingselskaper

to leasingselskaper
Pressefoto: SAS.

SAS melder tirsdag ettermiddag at Selskapet har inngått avtaler med ytterligere to leasingselskaper. De to selskapene leier ut  totalt 7 fly med endrede vilkår i eksisterende leasingavtaler for fly og utstyr.

Inkludert de øvrige endrede avtalene med utleiere som SAS offentliggjorde 5. oktober 2002, har SAS nå inngått avtaler med totalt 12 leasingselskaper, som representerer totalt 43 fly, som en del av kapittel 11-prosessen. Dette utgjør et viktig skritt i arbeidet med å rekonfigurere flyflåten og for å oppnå de 7,5 milliarder SEK i årlige kostnadsbesparelser som er en del av SAS FORWARD-planen. De nye endrede leieavtalene krever godkjenning av United States Bankruptcy Court for Southern District of New York («domstolen») og omorganiseringsplanen i kapittel 11 som fortsetter for å tre i kraft.

Den 5. oktober kunngjorde SAS at flyselskapet inngikk avtaler med 10 utleiere, som utgjør totalt 36 fly, om å endre vilkårene i eksisterende leasingavtaler for fly og utstyr. Disse avtalene ble godkjent av domstolen 14. oktober 2022. I dag kunngjør SAS at det er inngått avtaler med ytterligere 2 utleiere. Carlyle og SMBC – som står for totalt 7 narrow-body fly, samt noe relatert utstyr.

Gjennom de endrede leasingavtalene er SAS godt i gang med å oppnå de planlagte årlige kostnadsbesparelsene på minst 850 millioner SEK til 1,0 milliarder SEK i reduserte kostnader. Målet er besparelser på 7,5 milliarder SEK frem til regnskapsåret 2026 som en del av SAS FORWARD-planen. Selskapet har til hensikt å fortsette forhandlinger med enkelte andre av sine utleiere.

Fornøyd

Vi er glade for å kunne meddele at vi har oppnådd avtaler om endrede leieavtaler med ytterligere to leasingselskap . Selskapet er takknemlige for det konstruktive samarbeidet vi har hatt med våre utleiere, som har gjort oss i stand til å gjøre viktige fremskritt i vår kapittel 11-prosess. Vi fortsetter vårt arbeid med å iverksette nødvendige tiltak og endre eksisterende leasingavtaler for å komme videre i vår transformasjonsreise og for å nå våre mål i SAS FORWARD-planen.

Anko van der Werff, President og CEO hos SAS.

SAS aksjonærene og konkursprosessen

  • SAS søkte om konkursbeskyttelse i USA 5. juli 2022 – dagen etter at pilotstreiken ble effektuert.
  • Dermed har SAS «søkt om beskyttelse i en konkurs» og er på papiret faktisk konkurs. Likevel kan driften fortsette omtrent som vanlig.
  • Gjennom domstolen i New York må SAS sammen med finansielle og juridiske rådgivere forhandle med kreditorer om kutt av gjeld og tilbakelevering av fly.
  • SAS vil overtale leasingselskapene til en lavere leie på flyene i fremtiden, og ønsker å beholde de mest moderne flyene.
  • Prosessen er kostbar, og rådgiverne kan få betalt mer enn to milliarder kroner på ett år.
  • Med i regnestykket er et brolån (debtor-in-possession-financing, eller DIP-finansiering) på syv milliarder kroner fra Apollo Capital Management i USA.