Torsdag formiddag kunne vi igjen lese at SAS igjen er ilagt en tvangsmulkt fra Luftfartstilsynet på nye 100.000 kroner. 21 253 krav gjenstår å behandle. Det var NRK som omtalte saken først.
Saken skriver seg tilbake til sommerens pilotstreik hvor over 370.000 reisende ble rammet. Per idag er det 21 253 krav som gjenstår å behandle i følge SAS. Totalt beløper dette seg til ca 331 millioner kroner. Rene fremsatte refusjonskrav er selskapet i mål med. Nå gjenstår erstatningskrav. I gjennomsnitt utgjør summen et beløp på ca. 15 500 pr. krav
Luftfartstilsynet påla selskapet tidlig i september å tilbakebetale pengene til alle kundene sine for kansellert flyreiser fra 15. september. Denne fristen klarte ikke SAS, og fikk en bot på 100.000 kroner og ti nye dager til å refundere billettene. Dette klarte selskapet heller ikke, og får nå en ny bot.
Vedtaket gjelder for perioden 1. november til 11. november 2022. For at Luftfartstilsynet skal kunne vurdere om tvangsmulkten videreføres etter denne perioden, skal Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden rapportere oppdatert status medio uke 45 innen fredag 11.november 2022 kl. 16.
SAS og Luftfartstilsynet er per nå ikke enige om hvordan vi ser på de komplekse sakene og anvendelsen av syvdagersfristen. SAS mener at selskapet i september var á jour med billettrefusjoner og innenfor syvdagersfristen på disse. Dvs. det var de mer komplekse erstatningssakene som gjenstod. Altså saker der passasjeren har utlegg til hotell, mat, alternativ transport osv. Disse må behandles individuelt og delvis manuelt, og det tar tid. Dette er en ekstraordinær situasjon, der 370.000 passasjerer ble berørt av streiken i sommer – og det at det tar tid handler om de store volumene. Det som er viktig for oss nå er å fokusere på å bli ferdig med alle sakene, slik at de som har krav på erstatning får det så raskt som mulig. Vi beklager på det sterkeste ulempene dette har påført kundene.
Tonje Bjerve Sund, pressesjef i SAS Norge i e-post til frequentflyer.no
21 253 krav som gjenstår å behandle
Pressesjefen avslutter med at det er viktig å understreke at alle som har krav på erstatning fra SAS skal naturligvis få det. SAS har mottatt vedtaket fra Luftfartstilsynet og går nå gjennom og vurderer det. Hva gjelder tall, så er det vi har rapportert til tilsynet, og at dette er tall gjeldene for Norge.
Om Luftfartstilsynet
Luftfartstilsynet fører tilsyn med at aktørene i norsk luftfart følger gjeldende lover, regler og forskrifter. For å sikre at dette skjer fører Luftfartstilsynet tilsyn med blant annet flyselskaper, flyverksteder, flyskoler, luftfartøy, sertifikatinnehavere, lufthavner og landingsplasser for helikoptre. Luftfartstilsynet utsteder også sertifikater til personer og luftfartsnæringer, som flyselskaper, verksteder, piloter og kabinpersonell.
Luftfartstilsynet, sammen med Samferdselsdepartementet, representerer Norge i Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart.