Thai Airways Chief Commercial Officer, Korakot Chatasingha, har fortalt at Thai Airways vurderer en potensiell retur av to Airbus A380 fly i 2024. Hvis selskapet velger å gjøre det, vil Thai slå seg sammen med flere andre flyselskaper som har tatt maskinen i bruk nå som global etterspørsel av flyreiser øker.
På det 66. møte i Association of Asia Pacific Airlines Assembly (AAPA) i Bangkok uttalte Korakot at TG «nøye vurderer» kostnadseffektiviteten ved å restaurere flyene. «Som du vet, det koster mye penger å sette dem tilbake i trafikk… » sa han.
Restrukturering av flåten
Siden den første A380 leveransen i 2012 har flyselskapet fløyet seks A380-er. Flyselskapet brukte dem på rutene med høye etterspørsel fra Bangkok (BKK) til Tokyo (NRT), London (LHR), Paris (CDG) og Frankfurt (FRA).
Fire fly skal etter avtale returneres til leasingselskapene, er to maskiner HS-TUA og HS-TUD fortsatt juridisk eid av selskapet. Flyene står for tiden lagret på Bangkok Suvarnabhumi (BKK).
Den potensielle returen for superjumboen kommer som en del av TGs flåterestruktureringsplan, annonsert av selskapets administrerende direktør ved AAPA. Det innebærer at tre Airbus A330 og to Boeing 777-200ER tas i bruk igjen. TG forventer å supplere flåten med ti widebody-fly neste år, og ytterligere åtte i 2024.
Når det gjelder Airbus A380, har flyselskapet tidligere undersøkt potensielle alternativer for å selge to av dem, nemlig HS-TUE og HS-TUF. I mars 2021 sendte Thai Airways ut en forespørsel om salg. Tilsynelatende bet ingen på tilbudet, ettersom Super Jumbo ble et av de mest uønskede flyene siden COVID-19 i hovedsak stoppet internasjonale reiser i regionen og internasjonalt.
Thailand åpnet for karantenefri innreise 1. februar 2022.
Hvorfor Thai Airways vurderer A380 tilbake?
Til tross for at flyet er et teknisk vidunder, er A380 langt fra kostnadseffektivt for mange flyselskaper. Flytypen har etter lansering kun funnet veien til 14 flyselskaper gjennom A380 programmets levetid. COVID-19-krisen og plutselig fall i etterspørselen var siste spikeren i kisten for superjumboen. Flere selskaper pensjonerte flytypen. Men det dukker stadig opp flere selskap som aktiverer flyet igjen. Behovet for større fly er som regel begrunnelsen. Forsinkelsen på leveransene av Boeing 777X spiller nok også en rolle.
For store knutepunkt som London-Heathrow (LHR) eller Dubai (DXB), som opererer med maksimal kapasitet, er den eneste løsningen for flyselskaper for å matche den økende etterspørselen ved å bruke større fly.
BKK-TRD hadde vært helt topp.
På tide