Flyselskap

Foreløpig ingen avtale mellom SAS og kabinpersonalet

Ny lønns-strid i SAS
Illustrasjonsfoto: SAS.

Uten avtale med de kabinansatte blir det  ingen utbetaling av lånet. Men det er fortsatt ingen rapporter om hvordan forhandlingene går, til tross for at Riksmekleren  er involvert. Foreløpig ingen avtale mellom selskapet og de ansatte.

Første del av lånet på 3,5 milliarder er utbetalt, men andre del av samme beløp er forsinket. Dette fordi det i vilkårene for det såkalte brolånet som SAS har med Apollo Capital Management kreves at det også gjennomføres en avtale med det norske kabinansatte. Det svenske og danske kabinpersonalet har gyldige kontrakter, så det er de norske som nå skal løses.

Men det er fortsatt ingen tegn til at disse forhandlingene går særlig mye fremover, selv om de burde vært fullført for to måneder siden. De siste to ukene har samtalene foregått under veiledning av Riksmekleren. Til tross for det er det ikke meldt noe annet enn at det ikke er noe å melde. Det understreker de sparsomme kommentarene som kom tidligere og sier at det norske kabinansatte ligger langt bak sine kolleger på andre flyselskaper og at fokus derfor er på lønnsnivå.

Siden den frivillige meklingen har vi hatt en del dialog med ledelsen, men i dagens situasjon er det ikke planlagt nye forhandlinger.

Martinus Røkkum, leder i SAS Norge Kabinforening, en av de to kabinforeningene som forhandler nå, til dn.no.

Foreløpig ingen avtale

Meklingen som foregår nå er frivillig. For at det skal bli obligatorisk kreves det en konkret trussel om konflikt, og noe slikt er ennå ikke erklært. Dette hindrer ikke at det til dels er en skarp situasjon for SAS, som nå nærmer seg de første månedene ved inngangen til året når det tradisjonelt er en reduksjon i flygingen og en periode hvor «alle flyselskaper trenger så mye kontanter som det er. i det hele tatt mulig”, ifølge intervjuet med Anko van der Werff.

Dermed er siste del av brolånet viktig, både for den kommende vintersesongen og for finansieringen av den pågående ombyggingen, som blant annet innebærer å kutte leasingkostnadene for flyflåten med én milliard svenske kroner per år.

– Og når vi forhandler med hele verden, må også kabinansatte komme med en løsning, sier SAS-sjef til dn.no

SAS konkursprosess

  • SAS søkte om konkursbeskyttelse i USA 5. juli – dagen etter at en lammende pilotstreik ble startet.
  • Dermed har SAS «søkt om beskyttelse i en konkurs» og er de facto konkurs. Likevel kan driften fortsette omtrent som vanlig.
  • Gjennom domstolen i New York må SAS sammen med finansielle og juridiske rådgivere forhandle med kreditorer om kutt av gjeld og tilbakelevering av fly.
  • SAS vil overtale leasingselskapene til en lavere leie på flyene i fremtiden, og ønsker å beholde de mest moderne flyene.
  • Prosessen er kostbar, og rådgiverne kan få betalt mer enn to milliarder kroner på ett år.
  • Med i regnestykket er et brolån (debtor-in-possession-financing, eller DIP-finansiering) på syv milliarder kroner fra Apollo Capital Management i USA.