Flyselskap

Airbus gjorde rent bord versus Boeing på Paris Air Show

Airbus Paris
Airbus A321LR – Foto: Airbus.

Årets store fly-show i Paris er over og det er nå mulig å telle bestillingene som de ulike flyselskapene gjorde. Den viser at Airbus nesten feide rullebanen med Boeing: mer enn dobbelt så mange solgte fly.

En av hovedbegivenhetene på de store flymessene er vanligvis at flyprodusentene og flyselskapene i fellesskap utlyser bestillinger på nye fly. Årets utgave av Paris Air Show, som veksler med Farnborough annethvert år, var intet unntak.

Messen ble stedet hvor verdens hittil største flyordre ble presentert: 500 fly på ett bord. Det var det indiske lavprisselskapet IndiGo som nesten doblet flåten av A320-maskiner til stor glede for den europeiske flyprodusenten. Det var også en fast rekkefølge, ingen alternativer. Den ble fulgt bare noen dager senere av Air India som annonserte et kjøp av 470 maskiner. Den ordren var litt mer spredt på ulike flytyper og fremfor alt fikk Boeing delta i et hjørne med 220 av de 470 flyene.

De to store ordrene viser imidlertid hvordan maktbalansen mellom Airbus og Boeing er for øyeblikket. Riktignok ble noen av bestillingene varslet før, men ble offisielle under messedagene. Mens Airbus telte kontrakter med ni flyselskaper og totalt 821 fly, førte Boeing en noe mer beskjeden tilværelse i Paris med 8 flyselskaper og 316 bestillinger.

Paris
Foto: Wikimedia Commons.

Paris air show oppsummert

Av de 1.138 bestillingene var bare 90 for langdistansefly, 18 fra Boeing og 72 fra Airbus. Det er en del av forklaringen på hvorfor Airbus klarte å gå seirende ut av «salgskonkurransen» i Paris. Suksessen staves A320-familien. Det er den som tiltrekker seg stadig flere flyselskaper, spesielt lavprisselskapene, mens Boeing ikke klarer å få gehør for siste generasjon av B737-familien. Når det gjelder enkeltganger, kontrollerer Airbus drøyt 60 prosent av markedet og har fortsatt suksess med de nyeste versjonene av A321, som får lengre og lengre rekkevidde. Alt mens Boeing tilsynelatende har utsatt planene om en etterfølger til B737 til en gang på slutten av 2030-tallet. I den situasjonen er det også bekymringsfullt for Boeing at Airbus har vært så vellykket når det gjelder de store langdistansemaskinene, et marked der Boeing så langt har klart å stå imot med B777 og B787. Men heller ikke Paris 2023 var mye å henge på treet for Boeing.