Flyselskap

Sunclass bygger opp den nye flåten

Airbus 330-900neo NEO. Pressefoto: Ving.

Den nye A330-900neo er på plass. Det er første steg i oppgraderingen av hele flyflåten. Sunclass bygger opp den nye flåten.

Den splitter nye A330-900neo har blitt forsinket fra Airbus i Toulouse og en av deres egne A330-300-maskiner har vært i Abu Dhabi i en C-sjekk som har dratt ut. Men nå begynner alt å falle på plass ettersom begge maskinene nå har landet i København.

Den splitter nye OY-VKO landet på Kastrup i slutten av forrige uke hvor den gjennomgår de siste prosedyrene før den kan settes i trafikk. Fredag ​​flys det opp til Arlanda som Ferry-flight og lørdag første offentlige passasjerfly fra Stockholm til Mallorca. I løpet av det meste av sommeren vil flyet ha avgang fra Arlanda til de store destinasjonene rundt Middelhavet, inkludert Heraklion, Rhodos, Larnaca og Antalya. Men også København, Bergen og noen andre skandinaviske flyplasser er med i flyprogrammet når enkelte sløyfer skal flys, blant annet Arlanda-Mallorca-Bergen-Mallorca-Stockholm.

Det er veldig gøy at vi har fått på plass den nye neonen nå som høysesongen er rett rundt hjørnet. Når vintersesongen starter vil det være den vi bruker for Phuket fordi den har lengst rekkevidde i flåten. Det trengs fordi krigen i Ukraina påvirker flykorridorene.

Claes Pellvik, kommunikasjonssjef i Ving.

 

Sunclass bygger opp den nye flåten

De siste seks månedene har de forsinkede maskinene tvunget Sunclass til å leie inn kapasitet for å takle produksjonen. Blant annet fløy en A330 som tidligere hadde vært med HiFly på Sunclass-registeret i løpet av vinteren. Men med leveransen av OY-VKO er det første steget tatt. Det er en del av en total oppgradering av flyflåten de neste årene. Før 2030 skal hele dagens flåte erstattes av ni nye A321 og fire nye A330-900, alle i nydesign.

– Leveringsplanene er ikke helt klare. Men vi regner med at neste nye maskin er på plass i slutten av året eller begynnelsen av neste.