Finnair har kunngjort at endringer kommer i Finnair Plus-lojalitetsprogrammet. Finnair skifter til Avios. Det mest bemerkelsesverdige er at det finske flyselskapet skal introdusere Avios som sin lojalitetsvaluta i begynnelsen av 2024, takket være et partnerskap med IAG Loyalty. Programfornyelsen vil også inneholde ulike andre oppgraderinger og insentivordninger.
Dette er endringene
Avios er en av verdens mest kjente lojalitetsvalutaer, og den brukes allerede av noen av verdens ledende flyselskaper for deres belønningsordninger. Disse inkluderer flere av Finnairs oneworld-partnere, som British Airways, Iberia og Qatar Airways. Fra begynnelsen av 2024 vil Finlands nasjonale flyselskap bli med på festen, noe som øker innsamlingsmulighetene for Finnair Plus-medlemmer.
2024 markerer starten på en ny æra med vårt lojalitetsprogram, med nye fordeler og forbedrede muligheter for våre medlemmer til å bruke sine opptjente Avios, både innenfor Finnair og IAG Loyaltys partnernettverk.
Ole Orvér, Chief Commercial Officer hos Finnair.
Ved siden av denne betydelige endringen ønsker Finnair også å motivere nye medlemmer til å bli med ved å tilby gratis WiFi. Dette gjelder Airbus-opererte europeiske flyvninger, hvor Finnair Plus-medlemmer kan få tilgang til internett for meldingsformål gratis. Spesielt vil dette være tilfelle uavhengig av et medlems status nivå.
Skifter til en revenue basert modell
I tillegg til å endre lojalitetsvalutaen Finnair Plus-medlemmer bruker, vil transportøren med hovedkontor i Helsingfors også endre hvordan dens hyppige flyers tjener Avios. Konkret går programmet over til en forbruksbasert plattform, der passasjerer vil tjene poeng på en måte som er proporsjonal med hvor mye penger de bruker på en gitt flybillett. Orvér legger til at:
Overgangen til et forbruksbasert program belønner kundene direkte for kostnadene deres, akkurat som mange lojalitetsprogrammer for detaljhandel gjør. Disse grepene lar oss utnytte det fulle potensialet til programmet vårt, og gjøre det attraktivt for et bredere publikum.
Finnair er ikke det eneste oneworld-selskapet som nylig har gjort et slikt grep. Faktisk kunngjorde British Airways også forrige måned at deres Executive Club-program ville bytte til en kostnadsbasert plattform i oktober neste år. Som en del av shakeupen, som ser ut til å forenkle innsamlingsmodellen og samtidig utvide inntjeningsmulighetene, vil medlemmene tjene mellom seks og ni Avios per brukt £1.
Tilgjengeligheten av bonus seter vil nødvendigvis øke
IAG Loyalty, som samarbeidet med flyselskapet for å gjøre byttet mulig, ønsket endringen velkommen. Administrerende direktør Adam Daniels uttalte at «Finnairs bruk av Avios er en anerkjennelse av valutaens globale betydning.» For å håndtere overgangen vil eksisterende Finnair Plus-poeng konverteres til Avios i forholdet 3:2.
Et annet interessant aspekt ved endringen er at Finnair planlegger å øke antallet bonus-seter som er tilgjengelige på sine flyvninger som en del av endringen. Dette vil se minst fire tildelingsseter garantert ombord på hver Finnair-flyvning i Europa, mens for langdistansetjenester vil det finske flaggselskapet ha minst åtte.
Finnair skifter til Avios – Dette er Avios og IAG Loyalty
Avios er den globale lojalitetsvalutaen til British Airways Executive Club, Qatar Airways Privilege Club, Iberia Plus, Aer Lingus AerClub og Vueling Club. Det er mer enn 35 millioner medlemmer over hele verden, som samler inn over 3000 Avios hvert sekund.
IAG Loyalty er forpliktet til å hjelpe bedrifter med å transformere relasjoner, ved å maksimere potensialet for lojalitet. Vi skaper enestående og givende opplevelser for Avios-samlere, inkludert et bredt spekter av fly- og reisebelønninger. Dets morselskap, International Airlines Group (IAG) er en av verdens største flyselskapsgrupper. Selskapet har 533 fly som flyr til 279 destinasjoner og frakter rundt 118 millioner passasjerer hvert år (pre-COVID). Dets ledende flyselskaper i Spania, Storbritannia og Irland inkluderer Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling og LEVEL.
Kilde: Finnair.