SAS sitt Eurobonus-program har lenge vært det foretrukne bonusprogrammet for skandinaviske reisende. Med imponerende fordeler avhengig av medlemsstatus, attraktive muligheter for poengopptjening, og tilgjengelighet på bonusbilletter både med SAS og andre Star Alliance-partnere, har programmet blitt en kjær ressurs for flyentusiaster. Men nå spekuleres det i om dette velkjente programmet kan være i fare. Forsvinner Eurobonus programmet ?
Den største bekymringen rundt en eventuell allianseendring er hvordan dette vil påvirke Eurobonus-programmet. Det har vært diskusjoner om SAS på sikt vil forlate Eurobonus til fordel for Air France-KLM sitt Flying Blue-program. Det er viktig å merke seg at Air France-KLM, med en eierandel på 19,9% i SAS, ikke har flertallsaksjer og dermed ikke kan påtvinge en slik overgang. SAS’ CEO, Anko van der Werff, har også uttalt at det ikke er umiddelbare planer om en overgang til Flying Blue på kort til mellomlang sikt. Han forsikrer medlemmene om at de vil bli godt ivaretatt i denne prosessen.
Forsvinner Eurobonus-programmet?
Van der Werff understreker at selskapet vil ta beslutninger som er til det beste for SAS. Dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at SAS ikke kan bli en del av Flying Blue i fremtiden. Det er derfor viktig for Eurobonus-medlemmer å følge med på utviklingen.
En av de største bekymringene for medlemmene er skjebnen til deres opptjente poeng. For øyeblikket har det vært mye usikkerhet rundt poengsaldoene. SAS har nylig sendt ut en e-post der de forsikrer medlemmene om at ingenting vil endre seg foreløpig. Medlemmene kan fortsette å bruke og tjene poeng som før, og alle statusfordeler hos andre Star Alliance-selskaper forblir intakte.
SAS har etablert faste poengpriser for reiser med partnerselskaper i Star Alliance, basert på destinasjonen, uavhengig av hvilket flyselskap man flyr med. Det er usikkert om bonusreiser vil beholde de samme prisene etter en eventuell overgang til SkyTeam. Imidlertid, hvis SAS-ledelsen holder sitt løfte om å ikke forringe lojalitetsprogrammet, bør prisene forbli relativt stabile. Hvis en overgang til Air France-KLM sitt Flying Blue-program blir en realitet, vil Eurobonus-poengene sannsynligvis konverteres til Flying Blue sine poeng. Med dette i tankene, er det håp om at eventuelle endringer ikke vil føre til betydelig devaluering.
Medlemmer av Eurobonus-programmet følger spent med på fremtiden og hva den kan bringe med hensyn til deres elskede bonusprogram.
Var vurdert som eget selskap
Mens nordmannen Eivind Roald satt som norges-sjef for selskapet kunne vi dele artikkelen om at EuroBonus kunne skilles ut som eget selskap. I følge ukens medie oppslag, viser det seg at «bidding groups» og Bridge finansiering selskapet har tatt pant i akkurat fordels-programmet med inntil 7,5 millioner medlemmer. Lånet var på ca MNOK 7 500 – det betyr av vi har en verdi på NOK 1 000 per medlem, og det er en høy verdi i dagens e-marketing boble. Vanlige selskaper betaler mellom 200-300 NOK for å få en e-post adresse / lojal kunde.
Vi har etablert en gruppe på Facebook som er helt gratis. Her ønsker vi å bygge opp erfaringer fra Sky Team / Flyingblue.
Bli medlem her; https://www.facebook.com/groups/1389663281978756