Denne uken ser det ut til at enkelte medlemmer av Star Alliance selskapene har lansert en offensiv mot tredjeparts nettsider som skraper lojalitetsprogrammer for tilgjengelighet av bonus-biletter og selger dataene de samler inn til brukere. Dette kan gjøre det mye vanskeligere for frequentflyer å finne etter bonusreiser fremtiden. Det er også en del av den mye bredere problemstillingen med begrenset award tilgjengelighet som har påvirket bransjen det siste året eller så.
La oss ta en nærmere titt på alt som har skjedd så langt. Det finnes ulike tilbydere av bonusreise tilgjengelighet. Disse tilbyderne har laget et script som «scraber» data fra vanlige offentlige kilder. Her kan nevnes både AwardFares, expertflying og mange andre. Frequentflyer.no har samarbeidet med AwardFares i flere år, og selskapets gründer og leder Richard Simko bekrefter at selskapet ikke er omfattet av denne eksklusjonen.
Hva fører oss hit i dag ?
Det har vært mye snakk om bonusreise tilgjengelighet hos»Miles & Points verdenen» i det siste, spesielt med tanke på misbruket av lojalitetsprogrammer av ondsinnede aktører.
Aeroplans ledelse oppsummerte fem problemer som har påvirket partnerpris tilgjengelighet på Aeroplan i det siste, som følger:
- Noen partnere har endret sin forretningsstrategi etter å ha samarbeidet med Aeroplan (f.eks. forfølge medlemskap i allianser som ikke er Star Alliance)
- Noen partnere har løpende IT-problemer, inkludert gammeldags teknologi, som noen ganger resulterer i mangel på prisbelønnings tilgjengelighet
- Svindel og misbruk av programmet
- Tredjeparts nettsider som skraper Aeroplan-nettstedet for bonusbilett tilgjengelighet
- «Ghost» tilgjengelighet (dvs. selv om bonusbiletter vises som tilgjengelige på andre plattformer, er de faktisk ikke tilgjengelige i det hele tatt)
Aeroplans ledelse fortsatte med å forklare at summen av disse problemene har ført til at Aeroplan ikke kan tilby noen priser på sin digitale plattform, eller at priser ikke er tilgjengelige i det hele tatt. Dette påvirker brukeropplevelsen på Aeroplan, og Aeroplan jobber med å løse disse problemene.
Spesielt har problemet med tredjeparts nettsider som skraper Aeroplan-nettstedet for prisbelønnings tilgjengelighet virkelig kommet til en kritisk fase denne uken.
Tredjeparts Award-tilgjengelighet Nettsteder brakt til rampelyset
I forrige helgs livestream la Aeroplans ledelse frem at tidligere hadde noen enkeltpersoner bygget velmenende, men likevel uautoriserte verktøy som gir tilgang til Aeroplans teknologi og data.
Generelt sett skanner disse verktøyene lojalitetsnettsteder data og oppsummerer prisbelønnings tilgjengelighet for dager, uker og måneder av gangen, noe som hjelper enkeltpersoner med å finne prisbelønnings tilgjengelighet som ellers ville være vanskelig eller tidkrevende å finne ved å søke direkte på Aeroplan-nettstedet.
Mer nylig, og spesielt det siste året, har andre parter bygget virksomheter som lager verktøy for å finne bonus tilgjengelighet og tilbyr tilgang til dataene de får på forretningsbasis. Brukere får fordelen av en enklere oppsummering av bonuss tilgjengelighet, og bedrifter drar nytte av å samle medlemsavgifter som vederlag.
Aeroplan tar standpunktet at disse nettstedene ulovlig får tilgang til Aeroplans teknologi og data, og at de ytterligere muliggjør svindel og misbruk av programmet med sine funksjoner. Han uttalte også at Aeroplan vil ta skritt for å løse dette problemet i nær fremtid, og det ser ut til at tiden har kommet.
ExpertFlyer mister tilgang til Star Alliance selskapene
Denne uken sendte ExpertFlyer ut en e-post til abonnentene sine. Der det fortalt at Award & Upgrade-søket ikke lenger ville støtte et antall flyselskaper på grunn av «problemer med å skaffe bonuseter- og oppgraderingsdata».
Hvis du ser på flyselskapene som er oppført i e-posten, tilhører de fleste Star Alliance.
ExpertFlyer forklarer ikke nøyaktig hva problemene e., Men det er helt sikkert knyttet til hvordan det skaffer bonus tilgjengelighetsdata for listen over Star Alliance-flyselskaper – pluss to ikke-allianseflyselskaper, Virgin Australia og Vistara, som opprettholder partnerskap med både Air Canada og United.
Å fjerne et så stort antall flyselskaper fra Award & Upgrade-søkefunksjonen på en gang er uten tvil et drastisk skritt, og det må ha blitt utløst av bekymring som er alvorlig nok, spesielt siden ExpertFlyer har vært en hovedbestanddel av lojalitetsfellesskapet i årevis.
Imidlertid skrev ExpertFlyers grunnlegger, Chris Lopinto, senere på X at tjenesten ikke skrapte prisbelønnings tilgjengelighet fra Air Canada og Aeroplan, noe som antyder at det ikke bare er Air Canada og Aeroplan som står bak offensiven, men heller en større grup