Flyselskap

SAS og Kastrup forbedrer luftkvaliteten på flyplassen

Nye leasingavtaler SAS A350-piloter vi gratulerer SAS Fire produksjonsplattformer
Pressefoto: SAS.

I løpet av fire uker har SAS og Kastrup gjennomført et banebrytende miljøprosjekt som har redusert utslippene og forbedret luftkvaliteten på flyplassområdet med imponerende 30 prosent. Nå er Kastrup klar for å ta dette initiativet til nye høyder. CPH iverksetter et omfattende prosjekt for ytterligere forbedring av luftkvaliteten på flyplassen.

I dette prosjektet har en av SAS’ A320-fly blitt tanket med en fuel-blanding som består av 34 prosent bærekraftig flydrivstoff. Kjent som Sustainable Aviation Fuel (SAF). Dette flyet har blitt benyttet på forskjellige ruter, inkludert den mellom Stockholm og København. Hver gang dette flyet har landet på Kastrup og rullet mellom rullebanen og terminalen, har utslippene blitt nøye målt. Disse målingene ble utført tre til fire ganger daglig over en måned. Nå har resultatene kommet inn og viser en betydelig reduksjon av mikropartikler, inkludert sot, fra dette flyet. Dette har i sin tur forbedret luftkvaliteten på flyplassen med hele 30 prosent.

Det er virkelig gode nyheter og en viktig oppdagelse at bruk av bærekraftig flydrivstoff har en positiv innvirkning på luftkvaliteten. Tidligere har vi visst at SAF reduserer CO2-utslippene, og dette er nå en klar fordel ved at flyindustrien overgår til bærekraftig flydrivstoff.

Christian Poulsen, COO ved Kastrup.

SAS og Kastrup forbedrer luftkvaliteten

Sotpartikler forblir i området hvor de blir sluppet ut. Det betyr at en reduksjon av disse partiklene ved flytaxing direkte gavner flyplassområdet. Dette miljøprosjektet er en historisk hendelse da det er første gang en lignende innsats har blitt gjennomført i en reell driftssituasjon, og hvor flyselskap, flyplass og teknisk spesialistkompetanse fra Tyskland har deltatt.

Det er et flott eksempel på hvordan en kollektiv innsats kan føre til nye oppdagelser som gagner hele flyindustrien.

Ann-Sofie Hörlin, bærekraftsdirektør hos SAS.

I litt over et år, fra 2025, vil nye EU-regler tre i kraft, som krever at alle fly som tar av fra en EU-flyplass, må ha minst 2 prosent SAF i drivstofftankene. Dette kravet vil gradvis økes til 70 prosent innen 2050. Noe som vil kreve økt produksjon av bærekraftig flydrivstoff på global basis. For øyeblikket er SAF tre til fire ganger dyrere enn konvensjonelt flydrivstoff.

I en mindre skala ønsker nå Kastrup som er medlem av den danske flybransjens klimatpartnerprogram, å investere. Det er avsatt 200 millioner danske kroner i ytterligere tiltak for å redusere utslipp av mikropartikler og dermed gradvis forbedre luftkvaliteten ved Kastrup.