Markedet i oktober holder seg stabilt. Selskapet ser en svak økning i antall passasjerer samtidig som at antall tilbudte seter i markedet er redusert med 3,8 prosent. Det gir forbedret kabinfaktor med to prosentpoeng samt økt enhetsinntekt i oktober. Julebookinger tar seg opp i oktober.
Julebookinger tar seg opp
Salget fremover er stabilt. Flyselskapet ser at passasjerer bestiller julereisene tidligere i år enn i fjor, og de mest populære avgangene begynner allerede å fylles opp. Det betyr samtidig at det begynner å haste dersom du planlegger å fly hjem til jul.
Årets store utfartsdag er torsdag 21. desember med forventet mye trafikk også på fredag 22. desember. Juleflyene er fullere nå enn de var på samme tidspunkt i fjor og det er åpenbart at nordmenn planlegger julereisen tidligere enn foregående år. Vi har fremdeles ledige seter, men jeg vil oppfordre de som allerede har bestemt seg for å reise i julen, om å bestille så raskt som mulig. De billigste billettene går først og de mest populære avgangene fylles opp raskt.
Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe AS .
Anbud
Widerøe forhandler fortsatt med Samferdselsdepartementet om deler av anbudet med oppstart 1. april 2024. Anbudstildeling har dratt ut i tid og dette bekymrer Widerøe. Nytt av årets anbud er at berørte lokalsamfunn skal høres før endelig tidtabell blir lagt. Dette er en omfattende prosess som vil ta tid. Manglende avklaring på tidtabeller er utfordrende for bedrifter og innbyggere som er avhengig av fly som kollektivtransport i Distrikts-Norge, og gir en mangel på forutsigbarhet for lokalsamfunnene etter 1. april. Widerøe har vært nødt til å oppdatere bookingsystemet med nye tidtabeller fra 1. april, men disse er ikke endelige. Flyprisene er også redusert i henhold til de nye anbudskriteriene og dette vil ikke endres.
Tildeling av anbudet er kun startskuddet for hvordan tidtabellen skal se ut i Distrikts-Norge. Vi er pliktig til å høre mange lokalsamfunn i denne prosessen, og vi får daglig henvendelser fra bekymrede ordførere som synes dette drar ut i tid, fortsetter han. – Dette er en omfattende prosess. Skal vi ha mulighet til å hensynta noen av innspillene, innenfor de økonomiske rammene som anbudet setter, trenger vi en rask avklaring.
European Regional Airline (ERA) Sustainability Award
Widerøe AS vinner nok en prestisjefylt bærekraftspris. Denne gangen er det de Europeiske Regionale Flyveselskapers bransjepris ERA Sustainability Award. Widerøe vinner prisen både for de målsetningene vi har for å bli et fossilfritt flyselskap allerede i 2040, med innfasing av fossilfrie kortbanefly allerede tidlig på 2030’tallet, og for alle de tiltak vi setter i gang for å kutte dagens utslipp. Nye innflyvingstraseer, forlengede flytider og teknologioppdateringer i cockpit kutter allerede utslipp måned for måned. I tillegg vil planlagte oppgraderinger av cockpit gi langt bedre værdata slik at vi slipper mange overflygninger og returer i tilfeller der været er for dårlig til å lande. Det er et utrolig viktig tiltak i et værutsatt land som Norge og vil spare mye Co2 på sikt.
Vi er utrolig stolte av å vinne en så viktig pris. Det er en viktig anerkjennelse av det vi gjør- både med tanke på våre ambisjoner om å bli fossilfrie, men også for de tiltakene vi gjør allerede i dag for å kutte utslipp. Vi er fremdeles helt tydelig på at vi ønsker å vente med investering i nye kortbanefly til vi har en ny teknologi tilgjengelig. Noe annet ville være som å investere i en ny dieselbil i dag som skal leve i 30 år til på norske veier. I mellomtiden oppgraderer vi den flyflåten vi har. Vi reparerer og kjøper brukt. Det er en bærekraftig tankegang og det har vi nå fått anerkjennelse for.
Stein Nilsen, konsernsjef i Widerøe.