Flyselskap

SAS underleverandøren Xfly i finansiell krise

SAS underleverandøren
Foto: SAS

Akkurat nå pågår en intens prosess rundt Nordica, og dermed også SAS underleverandøren Xfly. Ansvarlig minister for det statlige flykonsernet, miljøminister Kristen Michal, sier at konsernets skjebne skal avgjøres i løpet av desember. I et radiointervju retter han skarp kritikk mot flyselskapets ledelse og konstaterer at et tap på 138 millioner SEK i løpet av de første ni månedene er uakseptabelt. 

Privatisering eller konkurs

Ministeren og konsulentbyrået som er involvert, har identifisert fire avgjørende årsaker til den katastrofale utviklingen.

  • En uhåndterlig og stor organisasjon.
  • En kompleks struktur på flyflåten.
  • Avtaler som ikke fungerer i markedet.
  • Avtaler som er dårlig implementert.

De to siste punktene peker i en bestemt retning.

Når vi har gjennomgått kontraktene, viser det seg at vi taper penger, selv på vår wet-lease kontrakt med SAS. I tillegg bryter selskapet avtalen vår om å betjene egne ruter fra Tallinn uten noen bidrag fra staten.

Selv om det er to pågående wet-lease avtaler, med Portugália Airlines som leier to ATR72-600 fra Xfly og Marabu som leier to A320-200 fra Nordica. Avtalen med SAS overlegent størst, hvor de wet-leaser syv ATR72-600 og ni CRJ900.

Navet i butikken

Hvis ikke Nordica umiddelbart får orden på «sjappa» vil den estiske staten derfor avvikle selskapene ved nyttår. Kristen Michal sier imidlertid at det finnes private aktører som kan være interessert i å overta, enten hele eller deler av virksomheten. Ifølge kilder gjelder dette først og fremst Xfly, som er «motoren i virksomheten» med fly, mannskap, teknisk kompetanse. Det er de som betjener den store avtalen med SAS hvor den siste enda ikke har trådt i kraft. Å hevde at det er direkte ulønnsomt «er ikke sant», ifølge samme kilde. Men en salg til eksterne investorer må altså være påbegynt før nyttår.

Les også:

Nordica / xfly i økonomisk krise – kan påvirke SAS

SAS underleverandøren Nordica

Nordica har allerede redusert sin trafikk. Av de tre A320Neo som ble leid inn for wet-lease til charterselskapet Marabu, søster til Condor, var det bare en igjen på wet-lease. Annen trafikk hos Marabu, blant annet med to tidligere Nordicamaskiner, er nå overtatt av Marabu selv, som også har forsterket trafikken med tre A320 på wet-lease fra et bulgarsk flyselskap. En A320ceo hos Nordica står stille etter korte wet-lease-kontrakter i sommer, blant annet for Smart Lynx. To CRJ900 er også igjen i Nordica og er utleid til konsernspartneren X-fly for SAS sin regning. X-fly fortsetter derfor å betjene elleve CRJ-900 og sju ATR72-600 for SAS, mens to ATR er satt på bakken. Dette utgjør en viktig del av SAS sin svenske innenrikstrafikk og regional trafikk i Skandinavia og Nord-Europa. En konkurs for Nordica er uten tvil et marerittscenario for SAS. Derfor pågår de intensive forberedelser og diskusjoner for å forberede en eventuell stans i Nordica, og særlig Xfly.

Flyanalytiker Jan Ohlsson har lenge fulgt utviklingen innen luftfarten i Baltikum. Han  mener at for å skape et selvstendig og lønnsomt Xfly må avtalene med SAS reforhandles, eller så må trafikken drives videre internt.

Men å oppnå lønnsomhet med hovedsakelig CRJ-900 vil sannsynligvis være vanskelig. Markedet i Baltikum er svært prisfølsomt, og den større volumet ligger på lavprisruter og charter. Forretningsreiser, som fortsatt er lavere enn før pandemien, domineres av Air Baltic og SAS. Samtidig er CRJ-900 for dyr, både i drift og for passasjerene, samt for liten for de trafikktoppene som likevel finnes, noen dager i uken og om sommeren. Å ha et Xfly på egne vinger ved siden av Air Baltic er usannsynlig. Air Baltic prøver også å utvide direkteruten fra Tallinn og Vilnius.

1 comment

Comments are closed.