Norse Atlantic Airways, kjent som «The Explorer´s Airline», markerer stolt en banebrytende milepæl i luftfartshistorie med den første landingen av sin Boeing 787 Dreamliner, registrert som LN-FNC og kalt «Everglades», på Troll Airfield (QAT) i Antarktis. Den betydningsfulle prestasjonen fant sted kl. 02:01 lokal tid onsdag 15. november 2023.
Ledet av Norse Atlantic Airways på en kontrakt med Norsk Polarinstitutt og Aircontact, Skandinavias største og ledende luftmeglerfirma, fraktet på denne historiske flyvningen viktig forskningsutstyr og forskere til den fjerne Troll forskningsstasjonen i Queen Maud Land, Antarktis.
Ombord på flyvning N0787 var 45 passasjerer, inkludert forskere fra Norsk Polarinstitutt og andre land, som skulle til ulike stasjoner i Antarktis. Flyvningen transporterte også 12 tonn forskningsutstyr, avgjørende for utforskning av Antarktis.
Fra Oslo startet Dreamlineren 13. november og hadde et stopp i Cape Town, Sør-Afrika, før den startet den utfordrende Antarktis-etappen. Etter å ha forlatt Cape Town kl. 23:03 onsdag, tilbrakte flyet over 40 timer i Sør-Afrika før den historiske landingen på Troll Airfield.
Det er en stor ære på vegne av hele teamet i Norse at vi har oppnådd denne betydningsfulle landingen av den første 787 Dreamliner. I sann utforsker ånd er vi stolte over å ha bidratt til denne viktige og unike milepælen. Det er en sann testament til våre trente og dyktige piloter og besetning, og til våre toppmoderne Boeing-fly.
Bjørn Tore Larsen, konsernsjef i Norse Atlantic Airways.
Antarktis mangler konvensjonelle rullebaner; derfor landet Norse Atlantic Airways på en is rullebane av is på Troll Airfield. Den består av en 3000 meter lang og 60 meter bred rullebane. Norsk Polarinstitutt driver forskningsstasjonen som ligger i Jutulsessen i Queen Maud Land, omtrent 235 kilometer fra kysten.
Miljøvennlig – Dreamliner i Antarktis
Camilla Brekke, Direktør for Norsk Polarinstitutt, uttaler i en pressemelding. «Aller viktigst er miljøgevinsten vi kan ta ut ved å benytte store og moderne fly av denne typen til Troll. Dette kan bidra til å redusere totale utslipp og miljøavtrykket i Antarktis, sier Brekke og legger til: «– Å ta ned et så stort fly åpner for helt nye muligheter for logistikken til Troll, noe som også vil bidra til å styrke norsk forskning i Antarktis.»