Flyselskapet håper å modernisere flåten sin, men har kritisert en større motorprodusent for vilkårene i en ordre. Thai airways ser på en stor ordre fra Airbus- og Boeing.
Thai Airways diskuterer å bestille opptil 100 widebody-fly fra Boeing og Airbus i håp om å modernisere flåten. Den omfattende ordren kan inkludere Airbus A330, A350, Boeing 777 eller 787 Dreamliners. De siste tre årene har selskapet redusert flåten til mindre enn halvparten av størrelsen før pandemien.
Thai Airways forhandler angivelig om å fornye flåten med en stor ordre på widebody-fly fra Boeing og Airbus. Den store avtalen kan inkludere opptil nær 100 fly, bestående av 80 twin-aisle-fly og et dusin single-aisle-fly gjennom en leieavtale. Dette skjer mens Thailands flaggbærer ser ut til å avslutte gjeldsrestruktureringsprosessen i nær fremtid og forventer at bransjen vil være «svært konkurransedyktig» mens flyselskaper i regionen fortsetter å komme seg etter pandemien. Tidligere denne måneden markerte selskapet angivelig en milepæl i sin historie ved å registrere betydelig fortjeneste i fire påfølgende kvartaler.
Modernisering av flåten Ifølge Bloomberg og Airlinerwatch forhandler Thai Airways om en omfattende ordre på opptil 90 fly. Mens detaljene i avtalen forblir unntatt, kan selskapet skaffe ytterligere Airbus A330, A350, Boeing 777 eller 787 Dreamliners for å forbedre widebody-driften. Boeing og Airbus vil angivelig avstå fra å dele detaljer om avtalen før formelle kunngjøringer er gjort.
Da luftfartsindustrien har sett en økning i etterspørselen etter økt kapasitet og widebody-flyvninger i år, søker flere flyselskaper nye og drivstoffeffektive fly for å modernisere flåtene sine. På Dubai Air Show tidligere denne måneden la Emirates inn en massiv bestilling for 777X og forpliktet seg til flere A350-900.
Thai airways ser etter modernisering
Thai Airways, som tidligere opererte A380, satte nylig sin flåte med jumbojetfly til salgs i forbindelse med restrukturerings- og konkursplanene. Selskapet har siden redusert flåten til mindre enn halvparten av mengden det hadde før pandemien. I juni indikerte selskapets administrerende direktør, Chai Eamsiri, planer om at nye Boeing- og Airbus-fly skal leveres de neste tre årene, men ingen ytterligere detaljer ble gitt. Ifølge Airlinerwatch antydet en kilde at selskapet ønsket å skaffe opptil 40 Boeing 787.
En stor widebody-flåte For øyeblikket har selskapet 53 aktive fly, ifølge ch-aviation. Åtte A320 utgjør det smale kroppsflyet, mens ytterligere Airbus narrowbodies opererer under Thai Smile, selskapets regionale datterselskap. Ved utgangen av året vil det regionale datterselskapet bli avviklet, og flyene vil bli overført tilbake til hovedflåten.
Widebody-fly utgjør det meste av flåten, med tre A330-300, 14 A350-900 og syv 777-200ER. 777-300ER utgjør den største delen av flåten, med 16 eksempler. 787-8 og -9 er betydelig mindre og består av henholdsvis fem og to fly.
Thai Airways ‘787- og A350-fly er utstyrt med Rolls-Royces Trent-familie-motorer, som har hatt pålitelighetskomplikasjoner for selskapet de siste seks årene. Mens selskapet kan være interessert i flere A350 eller kanskje A330neo, er Rolls-Royce den eksklusive motorleverandøren for disse flytypene. Dermed krever enhver fremtidig bestilling for disse spesifikke typene et samarbeid mellom motorprodusenten og flyselskapet. Imidlertid kritiserte angivelig administrerende direktør i selskapet motorprodusenten for å nekte å tilby bedre vilkår for en motorbestilling.
Beveger seg fremover Mens selskapet jobber med å komme ut av konkurs neste år, var total Q3-inntekt, eksklusive engangstransaksjoner, 37 008 millioner baht (1 046 014 dollar). Resultatet var en økning på 12,6% fra Q3 2022 og selskapets fjerde påfølgende kvartalsvise fortjeneste, som var en første i sin historie, ifølge Airlinerwatch.
I tradisjonen tro, Kjøp en god miks av alle sammen 👍
Thai er blitt fordyre på bill til å fly med.