Mot slutten av 2023 kunngjorde flyselskapet Emirates store miljøambisjoner ved å samarbeide med Neste om en gigantisk avtale om bærekraftig flydrivstoff (SAF) ved Schiphol-flyplassen i Amsterdam. Ved inngangen av april settes avtalen ut i livet.
Ved årets utgang er planen at Emirates-maskiner ved Schiphol skal ha blitt forsynt med totalt over 7,5 millioner liter blandet SAF. Av disse vil ren SAF utgjøre drøye 2,6 millioner liter.
Avtalen med Neste er ifølge flyselskapet en av de største SAF-avtalene de har gjort til dags dato. Nå planlegges samarbeidet videreført, og i løpet av de neste månedene prosjekteres det SAF-leveranser også til Singapore Changi lufthavn.
Kan kutte forbruket med 80 prosent
Samarbeid med engasjerte partnere som Neste er et av de viktige skrittene vi tar for å redusere våre utslipp, og det er en sentral milepæl i vår egen bærekraftsreise som flyselskap. Sterke partnerskap som dette, spesielt på store knutepunkter som Amsterdam, legger grunnlaget for hvordan vi kan samarbeide med partnere og flyplasser for å øke tilgangen til og tilgjengeligheten av SAF over hele vårt nettverk.
Adel Al Redha, teknisk sjef i Emirates.
Emirates melder at SAF-drivstoffet som brukes som en del av denne avtalen trygt kan fylles i eksisterende jetmotorer og flyplassens drivstoffinfrastruktur. I ren form sies det at den reduserer livssykluskarbonutslippene med opptil 80 prosent sammenlignet med bruk av konvensjonelt flydrivstoff.
Det var i Chicago i 2017 at Emirates’ første SAF-drevne flyvning tok av. Flyselskapet opererer for øyeblikket flyvninger fra Paris, Lyon og Oslo med SAF. I oktober i fjor integrerte Emirates, med støtte fra partnere, også SAF i drivstoffsystemene i Dubai, og fylte SAF på flere flyvninger, inkludert en langflyvning til Sydney.
– Vi er stolte av å støtte Emirates i deres bærekraftsreise. SAF er en tilgjengelig løsning for å redusere klimagassutslipp fra luftfart. Det er også det er spennende at Emirates har begynt å bruke vår løsning på Schiphol. Det er også et flott eksempel på hvordan vi jobber sammen med partnere for å akselerere bruken av SAF, og vi ser frem til de neste stegene i samarbeidet vårt, forteller Alexander Kueper, visepresident for fornybar luftfart i Neste.
Store miljøambisjoner
Tidligere i år ble Emirates det første internasjonale selskapet som ble med i den såkalte Solent Cluster i Storbritannia. Et initiativ som fokuserer på investeringer med lavt karbonavtrykk. Der skal det forskes på mulighetene for å etablere en SAF-fabrikk som kan produsere opptil 200 000 tonn SAF i året. Mulig oppstart kan bli innen 2032.
Emirates bidrar også aktivt til en rekke bransje- og UAE-regjeringsarbeidsgrupper. Selskapet deltar i forumer med ulike interessenter for å oppskalere produksjonen og leveringen av SAF. Sammen med myndighetene i De forente arabiske emirater er flyselskapets plan å gjøre Dubai om til et regionalt knutepunkt for bærekraftig flydrivstoff med ambisjonen om å produ