Flyselskap

Stordalens flysatsing koster – tapte 195 millioner

Stordalens flysatsing
A330-300. Foto: Sunclass Airlines.

 

Sunclass Airlines, et selskap delvis eid av Petter Stordalen, stod overfor et utfordrende regnskapsår som endte i september 2023, og rapporterte et betydelig tap på nesten 195 millioner norske kroner. Til tross for anstrengelser for å navigere gjennom turbulente tider, slet flyselskapet i kjølvannet av Covid-19-pandemien. Stordalens flysatsing har kostet noen kroner

Med Stordalen som eier av 40 prosent av selskapet, rapporterte Sunclass Airlines et resultat før skatt på 124 millioner danske kroner for regnskapsåret fra oktober 2022 til september 2023. Denne nyheten, først rapportert av den danske avisen Børsen, belyser de økonomiske utfordringene som plager flyselskapet.

Til tross for en lovende økning på 42 prosent i omsetningen, som totalt beløp seg til 3,9 milliarder danske kroner (over 6 milliarder norske kroner), har Sunclass Airlines møtt vedvarende utfordringer siden det ble ervervet av Stordalens Strawberry Group, sammen med PE-fondene Altor og TDC Capital, fra det kriserammede Thomas Cook Airlines høsten 2019. Dessverre kunne ikke timingen vært verre, da Covid-19-utbruddet parkerte hele flåten kort tid etter Stordalens overtakelse i mars 2020.

Stordalens flysatsing

Siden 2019, da Stordalens gruppe tok over, har Sunclass Airlines akkumulert et samlet tap på 800 millioner danske kroner (tilsvarende 1,25 milliarder norske kroner). Videre var selskapets egenkapital negativ med 575 millioner danske kroner (ca. 895 millioner norske kroner) ved utgangen av september. Som følge av dette injiserte eierne ytterligere 230 millioner danske kroner i desember. Den tidligere innsprøytningen var på 300 millioner danske kroner.

Sunclass Airlines opererer for øyeblikket med en flåte på tolv fly, hvorav elleve er leide og ett eies av selskapet. Stordalens Strawberry Group eier 40 prosent, mens Altor og TDC Capital eier henholdsvis 40 prosent og 20 prosent.

De utfordringene Sunclass Airlines står overfor understreker de bredere problemene innen luftfartsindustrien mens den fortsetter å komme seg etter de dype konsekvensene av Covid-19-pandemien. Til tross for disse tilbakeslagene forblir interessentene optimistiske med tanke på flyselskapets potensial for gjenoppblomstring med strategiske justeringer og kontinuerlige investeringer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.