Kalenderen viser vår i anmarsj mens snøen laver ned og rullebaner må brøytes. Vi vet hvor vi bor, men velfortjente fridager står for tur. Kabinfaktoren er høyere enn på lenge, og sommeren er ikke lenger unna enn at det kan være tid for å begynne planleggingen.
Antall passasjerer som reiste med Widerøe i mars var 4,5 prosent færre en mars 2023. Kapasiteten var ned med 6,8 prosent, mens RPK økte med 2,3 prosent. Dette skyltes at våre passasjerer fløy lengre strekninger i år. Kabinfaktoren økte med 6,3 prosentpoeng til 70,4 prosent i mars. Økningen er i tråd med trenden vi har sett gjennom vinteren. Widerøe har vanligvis færre passasjerer knyttet til helligdagsperioder, når store kundegrupper som forretning- og pasientreisende normalt ikke flyr like mye. Påsken 2024 var i mars måned mot april i 2023. Den underliggende trenden er derfor kraftigere enn tallene viser.
Det er hyggelig å se at reiselysten hos nordmenn er tilbake. Vi opplever økt etterspørsel både på anbud- og kommersielle ruter. Det er de mest populære destinasjonene, på de mest attraktive tidspunktene, som bestilles først. Bookingtallene ser bra ut fremover. Kutt i maksimalprisen på anbudsruter har gitt økt etterspørsel, men vi ser også økt etterspørsel på øvrig rutenett.
Flyene fylles opp
Sommeren nærmer seg med stormskritt og fridagene står i kø i mai. For de som har tenkt seg ut å fly for noen velfortjente feriedager, kan det være greit å bestille reisen allerede nå. Vi ser at de mest populære destinasjonene, på de mest etterspurte tidspunktene, fylles opp tidligere enn før. Nordmenn er fortsatt reiselystne, spesielt når det gjelder skoleferiene.
Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe.
Ny anbudsperiode tredde i kraft 1. april. I den forbindelse har Staten halvert maksimalprisen på flyreiser på anbudsnettet. Salget på disse rutene har økt med 33 prosent. Forrige måned informerte vi om at salget økte med 40 prosent. Dette betyr at våre kunder bestiller på et tidligere tidspunkt, men når avreisedagen nærmer seg bestilles billettene i et mer normalt tempo.
– Halvering av maksimalprisen på anbudsrutene er gode nyheter for alle de som er helt avhengig av fly som kollektivtransport. Vi registrerer en endring i bestillingsmønsteret etter reduksjon av maksimalpris. På enkelte ruter har vi forhåndsolgt mer enn i fjor, mens andre er det omtrent som i fjor, eller noe lavere. Samtidig som at maksimalprisen er redusert, har også kapasiteten økt, og vi er spente på å følge utviklingen fremover, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe.