Flyselskap

EU skjerper sanksjonene mot «fiktive» flyselskaper

EU skjerper sanksjonene
Foto: Wikimedia Commons.

EU forventes å fortsette å granske russiske forbindelser til flyselskaper og deres eiere i Europas nærområde. Blant annet har Finland stoppet et fiktivt tyrkisk flyselskap som forsøkte å gjøre en hemmelig utvidelse inn i EU. Den siste tiden har også vist gjentatt smugling av flymateriell via Sør-Afrika med flere land.

Det var Finland som satte stopp for det tyrkiske selskapet Southwind Airlines’ planlagte hemmelige ekspansjon inn i EU. Da Southwind søkte om tillatelse til å fly Helsinki-Antalya med Boeing 737 MAX-8, igangsatte Finland en egen gransking. Den viste at det var sterke indikasjoner på at Southwind ikke ble kontrollert av tyrkiske interesser i det hele tatt, men av sitt virkelige morselskap Nordwind i Russland.

Over 30 prosent av besetningene var for eksempel utlånt fra Nordwind, og eierforholdene var ikke transparente. Nordwind fløy allerede fra blant annet Tyskland, Romania, Sveits og Nord-Makedonia til Tyrkia, men også hyppig fra Tyrkia til Russland. De anklages også for å ha sett gjennom fingrene eller deltatt i flyktningssmugling fra land sør for Russland via Tyrkia til EU, og utgjorde dermed en fare for Finland.

EU skjerper sanksjonene

Det tok bare 24 timer før Finlands harde linje førte til en beslutning fra EU om at Southwind nå nektes all overflygning i EU-luftrommet, med henvisning til de russiske forbindelsene. Dette stopper dem også fra trafikk til Sveits og Nord-Makedonia. Southwind har tolv fly; tre Boeing 737 MAX-8, fire Airbus A320/321 neo og ceo, to Airbus 330-200 og hele fire Boeing 777-300. USA har stoppet videre leveranser av MAX-fly.

Bare noen dager senere ble også det ekspansive Air Cairo forbudt adgang til EU-luftrommet. Dette skjer også med henvisning til eierens forretningsforbindelser til Russland. Air Cairo har 32 fly, hvorav 24 A320 ceo og neo, seks ATR og tre ERJ190.

Den siste tiden har også vist gjentatt smugling av flydeler. Spesielt deler til Airbus A340-300/600 i alderen 15–20 år, via «stråselskap» i Gambia og Sør-Afrika. Disse flyene har vært parkert i Storbritannia og Litauen og blitt fraktet med forfalskede flydokumenter til Teheran, hvor de er overtatt av iranske flyselskaper. Iran utfører vedlikehold på russiske fly, men har også fått kjøpt vestlige fly fra Russland. Også Venezuela og Afghanistan er involvert i tvilsomme flyavtaler under sanksjonsradaren.