Fra 1. september 2024 vil Scandinavian Airlines (SAS) offisielt bli en del av SkyTeam, en global luftfartsallianse. Dette ble bekreftet i dag gjennom undertegnelsen av en Allianse Tilknytningsavtale mellom SAS og SkyTeam, markert med en seremoni i Amsterdam og Stockholm. Og tilbyr nye fordeler for sine kunder.
Integrasjonen i SkyTeam
Denne integrasjonen vil tilby SAS’ kunder flere reisemuligheter, inkludert til destinasjoner som tidligere ikke har vært betjent. Det gir også EuroBonus-medlemmer muligheten til å opptjene og bruke poeng på tvers av SkyTeams flyselskaper. For EuroBonus Sølv-medlemmer betyr dette tilgang til SkyTeam Elite-nivå, mens Gull- og Diamant-medlemmer oppnår Elite Plus-status. Dette inkluderer fordeler som tilgang til over 750 flyplasslounger verden over og SkyPriority-tjenester, som omfatter prioritert innsjekking, boarding og bagasjehåndtering.
Nye fordeler for SAS-kunder
Medlemsskapet i SkyTeam vil muliggjøre enklere forbindelser for SAS’ kunder til over 1060 destinasjoner globalt. Det åpner opp for nye markeder i blant annet Afrika, Latin-Amerika og Karibien. «Vi ser frem til å tilby våre kunder forbedrede produkter og tjenester gjennom SkyTeam, og vi er begeistret for de nye mulighetene dette partnerskapet bringer med seg,» uttalte Anko van der Werff, president og CEO for SAS.
Ledelsens perspektiver
Andrés Conesa, styreleder i SkyTeam, delte sin entusiasme om partnerskapet: «SAS deler vår visjon om å tilby en integrert og ansvarlig reiseopplevelse. Vi er forpliktet til å sikre en sømløs overgang for SAS’ kunder når de blir en del av alliansen.» Patrick Roux, CEO for SkyTeam, la til: «SAS’ anerkjennelse for pålitelighet og kvalitet gjør dem til en perfekt partner for SkyTeam. Vi ser frem til å inkludere SAS i vår fremtidige vekst og innovasjon.»
Denne milepælen markerer ikke bare en ny æra for SAS men også for deres kunder og ansatte, som nå vil nyte godt av utvidede reisemuligheter og forbedrede tjenester. Gjennom medlemskapet i SkyTeam styrker SAS sin tilstedeværelse på den globale luftfartsarenaen og forplikter seg til fortsatt innovasjon og bærekraft.
Dette er galt. SAS kunder får ingen «nye» fordeler, tvert i mot får EBG og EBD færre fordeler i Sky Team enn i Star Alliance. Dessuten er det langt færre selskap i Skyteam, så det bidrar også il å gjøre det nye tilbudet mindre attraktivt.