Flyselskap Star Alliance

Singapore Airlines serverer mat fra 2* Michelin-restauranten AOC

Singapore Airlines Business Class restauranten AOC
Foto: Singapore Airlines.

Singapore Airlines (SIA) inngår eksklusivt samarbeid med den danske 2-stjerners Michelin- restauranten AOC, som har utviklet en 2-retters meny til selskapets business class- passasjerer. Utfordringene er mange når flymat skal ha Michelin-kvalitet. AOC har med sin kulinariske ekspertise skapt en enestående meny bestående av sesongbaserte, lokale råvarer. Den første menyen fra AOC vil bli servert på SIA’s nordiske flyrute mellom København og Singapore 1. juli 2024.

København er kjent som Nordens gastronomiske hovedstad. Et nytt partnerskap mellom verdens mest prisvinnende flyselskap, Singapore Airlines, og den anerkjente København-restauranten AOC vil ta flymat til nye høyder.

Singapore Airlines’ business class-passasjerer med avreise fra København kan fra 1. juli 2024 nyte en 2-retters meny. Skreddersydd av AOCs erfarne kjøkkensjef Søren Selin.

  • Forret: Hummer med tomater. Hyben, butternut squash og krondill.
  • Hovedrett: Breiflabb med variasjoner av danske poteter. Musling-beurre blanc, ørretrogn og løkblomster.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

AOC er en av Nordens beste restauranter og deres fokus på lokale råvarer og ypperste matopplevelser passer perfekt med Singapore Airlines’ dedikasjon til kulinarisk ekspertise og høye kvalitetskrav. Vi ønsker bestandig å gi våre kunder en unik og helhetlig reiseopplevelse, og jeg gleder meg til å presentere AOCs meny til våre passasjerer, og å kunne gi dem en lokal matopplevelse i toppklasse.

Jagdish Bhojwani, General Manager for Singapore Airlines i Norden.

AOC ser på sin side like mye fram imot samarbeidet:

Singapore Airlines er et førsteklasses brand vi lett assosierer oss med. I tillegg er det en spennende utfordring å kreere flymat. Vi ønsker begge å skape helhetsopplevelser som setter sansene i spill gjennom våre mat- og flyopplevelser, og dette er et partnerskap med sterk synergieffekt.

Kjøkkensjef Søren Selin hos AOC

Foto: Singapore Airlines.

Restauranten AOC – luften

AOC har utviklet menyen eksklusivt for Singapore Airlines. Selv om prosessen med å skape flymat er ny og annerledes, har det vært viktig for restaurantens erfarne kjøkkensjef at kjøkkenets karakteristiske smak og utseende skal gjenkjennes i 10 000 meters høyde.

— Sesongens lokale råvarer, eksepsjonell smak og estetikk kjennetegner maten som servers hos AOC. For meg er det viktig å gjenskape dette i flymenyen, Reisende skal kunne kjenne at det er AOCs mat de får servert. Dette har vært en utfordring som har krevd ulike justeringer og tilpassinger underveis, før vi kom i mål, forteller Søren Selin, som betegner rettene som bombarderte av gode, lokale smaker.

Alt smaker annerledes i luften

I høye luftlag reduseres smaks- og luktesansen markant. Det er i tillegg en rakke praktiske forhold å ta høyde for når det skal lages flymat. Maten skal blant annet tilberedes flere timer før avreise, for så å varmes opp ombord. Videre er det en rekke hygiene- og sikkerhetskrav som skal oppfylles og som avanserer prosessen.

SIA og AOCs gourmetmeny hadde ikke blitt en realitet uten tett sparring og veiledning fra Gate Gourmet, som har bidratt med sin ekspertise som cateringleverandør av flymat.

— Et flykjøkken har langt i fra samme fleksibilitet som et restaurantkjøkken, og faktorer som kabintrykk og flystøy påvirker våre smakssanser og oppleveles ikke likt på landjorden som i luften. Gjennom de siste månedene har vi sammen med AOC eksperimenteret med forskjellige metoder og gitt input til hvordan best å tilpasse retterne til flyforholdene uten at det går på kompromiss med kvaliteten, sier Morten Tøfting Pedersen, køkkensjef hos Gate Gourmet.

Singapore Airlines’ europeiske cateringsjef, som er ansvarlig for selskapets høye krav til kvalitet, standard og design, kvalitetssikrer alt som levers ombord, og har i tillegg prøvesmakt og testet AOCs retter.

— Jeg har flere ganger vært i København, og sammen med Søren Selin og hans dyktige kokke- team. Vi har gjennomgått rettenes ingredienser, designet og ikke minst smakene. Jeg er dypt imponeret og gleder meg over at vi til sommeren kan servere denne eksepsjonelle flymenyen til våre passasjerer. Utviklett av en dansk to-stjernet Michelin-kokk, uttaler Ben Kuang, europeisk cateringsjef for Singapore Airlines.

AOCs og SIAs sommermeny serveres første gang 1. juli 2024, da flyselskapet igjen operer daglige ruter mellom København og Singapore. Menyen serveres i perioder på tre måneder. Heretter er planen art Søren og hans team skaper en ny sesongbasert meny til passasjerer ombord Singapore Airlines’ business class.

2 comments

  1. Tenk , bare TÆNK. SAS i
    70/80-90
    SAS Service Partner var UNIK og et køkken uden sammenligning
    Vore desserter Multebærkagen,
    Baked Alaska .
    😇🙃🤭🥂🥂🍽️🩷

    1. Og SAS havde jo også sine gourmetchefs som lVet de specielle menuer.
      Og tja. SAS kan dessverre ikke reklamere med ddt samme.
      Og på kortruter, KUBEN, Desigpris, for passagerer dissaster.Den forsvant, men til en uhyrlig pris til nogen der ikke ved,visste hvad det vil sige at server mad i et fly.
      og alle de andre projekter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.