Flyselskap Star Alliance

Forventer levering av Lufthansas første Boeing 777-9 først i 2026

Lufthansas første Boeing 777-9
Lufthansa har bestilt Boeing 777-9, men blir nok tidligst levert i 2026. Foto: Boeing / Lufthansa.

Lufthansa, det ledende tyske flyselskapet, står overfor ytterligere forsinkelser med sin nyeste flåteoppdatering. Selskapet har offisielt utsatt mottakelsen av sin første Boeing 777-9 til sommeren 2026, en betydelig forsinkelse fra de opprinnelige leveringsplanene.

Lufthansas innlemmelse av den nye Boeing 777-9 i flåten har vært gjenstand for gjentatte utsettelser. Opprinnelig planlagt for levering flere år tidligere, har kompleksiteten og tekniske utfordringer tvunget Boeing til å skyve på tidslinjen. Som et resultat av disse forsinkelsene, besluttet Lufthansa for to år siden å kjøpe nye Dreamliners for å kompensere for forsinkelsen.

Lufthansa og Emirates blant de første til å fly nytt fly

Lufthansa, sammen med Emirates, er blant de første flyselskapene som vil operere dette nye flyet fra Boeing. Begge selskaper har uttrykt bekymringer om leveringstidspunktene. Tidligere i år tvilte også Emirates’ toppsjef, Tim Clark, åpent om når de kan forvente å motta sine Boeing 777-9 fly. Dette flyet er tenkt som erstatning  de mye brukte Boeing 777-300ER flyene i deres flåter.

Bestilling og Leveranse

Lufthansa plasserte sin opprinnelige bestilling på 20 Boeing 777-9 fly i 2013. Hvis alt går etter planen, vil det første flyet bli levert tretten år etter den opprinnelige bestillingen. Den tidligere direktøren for Boeing Commercial Airplanes, Stan Deal, som nå har trukket seg, hadde forsikret at det første flyet skulle leveres i 2025. Dette ser nå ut til å være optimistisk.

Allergris på vingene Lufthansas første Boeing 777-9
Lufthansas første Boeing 777-9 vil ha Allegris innredningen. Foto: Lufthansa.

Ny Business Class

I tillegg til forsinkelsene med flyleveransen, er også av Lufthansas nye business class blitt utsatt flere ganger. Denne måneden er imidlertid satt som den nye introduksjonsdatoen for den oppgraderte kabinen. Det legger til en ny dimensjon av luksus og komfort til selskapets langdistansetilbud.

Fremtidsutsikter

Disse forsinkelsene representerer både en utfordring og en mulighet for Lufthansa. Mens ventetiden utvilsomt har skapt logistiske hodepiner, gir de nye flyene og forbedret kabininnredning selskapet en sjanse til å revitalisere sin service og styrke sin posisjon i markedet. Når de nye Boeing 777-9-flyene til slutt ankommer, vil de markere starten på en ny æra for Lufthansa, med løfter om forbedret drivstoffeffektivitet, passasjerkomfort og operasjonell ytelse.

For Lufthansa representerer denne fornyelsen av flåten en betydelig investering i fremtiden og forventningene er høye til at dette skal forsterke deres konkurransekraft i en stadig mer krevende global industri.