Flyselskap

CityJet utvider sin flåte med flere CRJ-1000

Bemanner CRJ900 flere CRJ-1000
En CRJ-900 i tjeneste for SAS. Foto: SAS

Det irske flyselskapet CityJet har siden 2017 fokusert på å tilby wet-lease av fly og personell. Med en flåte på 21 CRJ900-fly og fem CRJ1000 har CityJet blant annet et wet lease-avtale for SAS Scandinavian Airlines, med base i København og Stockholm. Den fremtidige samarbeidet med SAS, som nå signaliserer vekst gjennom SAS Link, er imidlertid mer usikkert.

Det felles eide holdingselskapet, der spanske Air Nostrum er drivkraften, har besluttet at alle wet-lease-operasjoner skal ligge under CityJet. CityJet, hvor grunnleggeren Pat Byrne fortsatt er en stor eier, har i dag 21 CRJ-900 og har nettopp mottatt sitt sjette CRJ1000 som kan ta 100 passasjerer. Flere CRJ-1000 kan forventes. Disse flyene går nå direkte inn i wet-lease hos Lufthansa. SAS er også en stor kunde.

Flere CRJ-1000

Dette betyr at Air Nostrum med sine 42 fly kan utvide sin virksomhet i Spania. Air Nostrum er faktisk medlem av flyselskapsalliansen Oneworld, der de er en helt dominerende kunde. På denne måten kan det felles holdingselskapet nå tilby sine utleie avtaler til alle tre alliansene samtidig og flere konkurrerende flyselskaper. Sammen er de Europas største regionale flyselskap.

Men Air Nostrum eier også Iryo, som driver flere hurtigtogslinjer i Spania, og i 2026 forventes levering av det første av ti bestilte moderne luftskip i et datterselskap på Malta.

For øyeblikket, i mai måned, har CityJet åtte fly i trafikk for SAS samt tre under vedlikehold, mens X-fly har fem og ett under vedlikehold. Det er like sannsynlig at CityJet i det minste burde ha blitt vurdert for en overtagelse av X-fly.