Amerikansk kundetilfredshetsundersøkelse avslører hemmeligheten bak vellykkede flyselskaper. I kampen om passasjerene ser det ut til at oppskriften på suksess er latterlig enkel:. Vennlig bakke- og kabinpersonale som rett og slett er hyggelige mot passasjerene.
Flyselskaper som investerer i personellutdanning og rekruttering finner måter å overvinne de negative effektene av trange gater og fly simpelthen ved å være hyggelige mot sine kunder.
Dette viser resultatet av en stor kundetilfredshetsundersøkelse i USA.
Statistikkfirmaet JD Power har nettopp sluppet sin årlige undersøkelse der de sammenligner amerikanske flyselskaper. Den nordamerikanske luftfartsindustrien er en av de mest konkurransedyktige markedene i verden med flyselskaper som konkurrerer om passasjerene. Undersøkelsen viser at de best rangerte flyselskapene skiller seg ut ved å ha vennlig personale som er hyggelige mot sine passasjerer.
Undersøkelsen fant også at flyselskaper som gjorde store investeringer i personellutdanning og prøvde å forbedre den overordnede flyopplevelsen var de som hadde de mest tilfredse passasjerene.
Vennlig bakke- og kabinpersonale
Det er mange aspekter flyselskapene ikke kan kontrollere, men et område der de kan påvirke dypt er den positive effekten flyselskapenes personell har på passasjerene og den generelle flyopplevelsen. Flyselskaper som investerer i personellutdanning og rekruttering finner måter å overvinne negative situasjoner simpelthen ved å være hyggelige mot sine kunder.
Michael Taylor, Senior Managing Director hos JD Power.
De to store vinnerne i årets amerikanske JD Power-studie var Delta Air Lines og Southwest Airlines. Air Canada og Frontier Airlines presterte dårligst.
Studien ble gjennomført fra mars 2023 til mars 2024, og baserer seg på intervju av 9 582 passasjerer som hadde fløyet med et stort nordamerikansk flyselskap i løpet av den foregående måneden. Passasjerene ble bedt om å vurdere flyselskapene basert på flyselskapets personale, digitale verktøy, reisekomfort, tillitsnivå, opplevelse om bord og prisgunstighet.
Et interessant funn var at billettprisene ikke var den viktigste faktoren for kundetilfredshet. Problemfri reise og tillit til flyselskapet var viktigere. Denne tilliten viste seg å bli påvirket mest av mediedekningen av flyselskapet, og om det ble skrevet positivt eller negativt om flyselskapet i nyhetsdekningen.
Om J.D. Power
J.D. Power er en global leder innen forbrukerinnsikter, rådgivningstjenester, og data- og analytikkløsninger. Som en pioner innen bruk av big data, kunstig intelligens (AI) og algoritmiske modelleringskapasiteter for å forstå forbrukeradferd, har J.D. Power levert presis bransjeintelligens om kundeinteraksjoner med merker og produkter i over 55 år. Verdens ledende bedrifter innen store industrier stoler på J.D. Power for å veilede deres strategier for kundekontakt.
J.D. Power har kontorer i Nord-Amerika, Europa og Asia-Stillehavsområdet. For å lære mer om selskapets forretningsmuligheter, besøk JDPower.com/business.
Jeg har opplevd utrolig mange negative episoder hos SAS, ingen vilje til å løse problemer, og direkte uhøflig oppførsel. Så jeg. gjør så godt jeg kan for å unngå SAS.