Carsten Spohr, administrerende direktør i Lufthansa, har uttalt at problemene hos Boeing i år har vært «ekstremt irriterende». Men han er fortsatt optimistisk med tanke på at flyprodusenten vil komme seg på rett kjøl igjen.
I et intervju med Sveitsiske Neue Zürcher Zeitung kommenterte Lufthansa-sjefen Boeings utfordringer etter Alaska Airlines’ problemer med dørplugger og de påfølgende konsekvensene som har ført til redusert flyproduksjon.
«Dette er ekstremt irriterende og koster oss mye, mye penger. Jeg er imidlertid sikker på at Boeing vil få kontroll på problemene. Industrien trenger to sterke leverandører. Alle har en interesse i at Boeing snart kan bygge flotte fly mer pålitelig igjen,» sa Spohr.
På spørsmål om han forstod hvorfor noen passasjerer velger å ikke fly med Boeing-fly, avfeide Spohr dette og understreket luftfartsindustriens sikkerhetsrekord.
«Hver dag tar 30 000 fly av over hele verden, flere ganger. Omtrent halvparten av dem er bygget av Boeing. Vår industri tilbyr desidert de høyeste sikkerhetsstandardene sammenlignet med andre transportmidler,» forklarte Spohr.
Spohr la til at hvert fly som bygges for Lufthansa, enten det er fra Boeing eller Airbus, blir overvåket under produksjonen for å sikre at de møter flyselskapets standarder.
Selv om det har vært mye snakk om at kinesiske flyprodusenter skal komme inn på markedet, avviste Lufthansa-sjefen tanken om å kjøpe fly bygget i Kina, i hvert fall de neste årene.
«Med tanke på sikkerhetsstandardene vi setter i Lufthansa Group, tror jeg ikke det er realistisk,» sa han.
Ifølge Spohr mottar Lufthansa et nytt fly hver tiende dag, inkludert et nytt langdistansefly hver måned.
«Dette har aldri skjedd før,» kommenterte Spohr.