Flyselskap

Etihad Airways lanserer ny Business Class

Etihad Airways lanserer ny Business Class
Etihad Crew. Foto Etihad Airways.

Etihad Airways lanserer ny Business Class. Tre år etter debuten av Etihads A350 business class, er det nå en ny business class sete på horisonten. Denne gangen er den beregnet for Etihad Airways’ A321LR-fly, som vil spre sine vinger over Europa fra 2025. 

Gulf-baserte Etihad Airways har bestilt så mange som 40 av de langtrekkende single aisle-flyene. Administrerende direktør Antonoaldo Neves slutter seg til regionale rivaler som Qatar Airways og Flydubai ved å plassere liggeseter i business class foran i flyet.

I et intervju med Aerotelegraph bekreftet Neves at det vil være «14 liggeseter i business class» på Etihad A321LR. Men kabinen vil også ha «to seter foran i kabinen som tilbyr enda mer komfort.» Denne ‘business plus’-tilnærmingen til den fremre raden av business class innebærer vanligvis ikke bare ekstra plass, men kan også inkludere eksklusive funksjoner som en mye større videoskjerm, en personlig garderobe, en puff som fungerer som sete for en ledsager under måltider, og til og med en egen minibar.

Etihad Airways lanserer ny Business Class
Business Class hos Etihad i Airbus A350. Foto: Ethiad.

Etihad Airways lanserer ny Business Class

Et eksempel på dette er på en A321, der JetBlues Mint Studio, som okkuperer rad 1 av det amerikanske flyselskapets Mint Suites-kabin. Den samme tilnærmingen har også blitt adoptert på flere større wide body fly av selskaper som Air New Zealand, Lufthansa og Virgin Atlantic.

Etihad forventer å ha ti A321LR-er parkert i hangarene sine innen utgangen av 2025, og de vil styrke rutene til nøkkeldestinasjoner.

«Den strategiske intensjonen for dem er frekvens og tynnere markeder,» forklarer Neves. «Hvis jeg gikk til København to ganger om dagen med et bredbuksfly, ville jeg tapt mye penger. Men det vil til slutt fungere hvis jeg kan bruke en A321LR til København.»

Foto: Airbus.

Frekvens og konsistens

Jeg kan fly syv dager i uken til Nice med det flyet. Men jeg kan ikke sende en Boeing 777 syv dager i uken til Nice. Jeg er en stor tilhenger av frekvens. Jeg liker ikke å fly tre ganger i uken til en bestemt destinasjon. Jeg liker konsistens. Så jeg liker å fly overalt gjennom året minst daglig. A321LR hjelper med dette.

Fremtidsutsikter

Neves bekreftet også at Etihads A380 superjumboer vil fortsette å fly «minst til 2032». Han antydet at nye First Class suiter også kan være på vei for Etihads neste generasjon av langdistanse Airbus A350 eller Boeing 777X flaggskip.