Den internasjonale lufttransportforeningen (IATA) og Star Alliance har besluttet å styrke sitt langvarige samarbeid innen reiseløsninger ved å implementere Timatic AutoCheck, det neste generasjons systemet for reisedokumentasjon og verifisering som støtter kontaktløs reise for de 26 medlemsflyselskapene i alliansen.
Timatic AutoCheck tilbyr en strømlinjeformet og interaktiv opplevelse som gjør det enkelt for reisende, flyselskaper og reisebyråer å få tilgang til nøyaktig og tydelig formulert immigrasjonsinformasjon. Hele prosessen for dokumentkontroll har blitt automatisert med skreddersydde instruksjoner for hver passasjer.
Fremtidsutsikter for passasjertrafikk
Med passasjertrafikken som forventes å dobles innen 2040, vil det være nødvendig å optimalisere og forbedre flyplassprosesser. Verifisering av passasjerenes reisedokumenter er en av de mer tidkrevende oppgavene som vil dra nytte av ytterligere automatisering. Timatic AutoCheck vil spille en essensiell rolle i å støtte overgangen til kontaktløs reise. Star Alliance forventer å sjekke reisedokumentene til over 340 millioner reisende via Timatic AutoCheck på årlig basis.
Star Alliance kunder og IATA
Star Alliance er dedikert til å forbedre kundeopplevelsen. Vi er glade for å samarbeide med IATA om Timatic AutoCheck-plattformen, som vi tror ikke bare vil øke driftsseffektiviteten for våre medlemsflyselskaper, men også betydelig forbedre kundenes opplevelse på flyplassen. Ettersom reisende i økende grad prioriterer sømløse reiser med minimalt bryderi, er vår adopsjon av Timatic-plattformen et viktig skritt i riktig retning.
Theo Panagiotoulias, CEO i Star Alliance.
“Timatic AutoCheck representerer en ny milepæl i jakten på effektivitet og bekvemmelighet innen reiseindustrien. Ved å navigere reisebestemmelser uten problemer, kan passasjerer starte sine reiser med selvtillit og trygghet. Vi er glade for at Star Alliance har valgt å fortsette vårt langvarige partnerskap og fortsette å stole på IATA Timatic som kilden og verktøyet for dokumentkontroll», sa Willie Walsh, IATA’s generaldirektør.
IATA Global Passenger Survey (GPS)
IATA’s nyeste Global Passenger Survey (GPS) avslørte at komplekse visumkrav avskrekker reisende som ønsker en praktisk, digital online visumprosess. Videre er mange villige til å dele sin reisedokumentinformasjon for raskere immigrasjonsprosedyrer på flyplassen.
- 36% av reisende sa at de har blitt avskrekket fra å reise til et bestemt reisemål på grunn av immigrasjonskrav.
- 49% av reisende fremhevet prosesskompleksitet som hovedhindring.
- 66% av reisende ønsker å få visum online før reisen, 20% foretrekker å gå til konsulatet eller ambassaden og 14% på flyplassen.
- 87% av reisende indikerte at de ville dele sin immigrasjonsinformasjon for å få fart på ankomstprosessen på flyplassen, en økning fra 83% rapportert i 2022.
Fordelene med Online Prosesser
“Ved å utnytte reisendes vilje til å bruke online prosesser og dele informasjon på forhånd, gjør Timatic AutoCheck det mulig for flyselskaper, bakkepersonell, avgangskontrollsystemer og reisebyråer å tilby en brukervennlig online løsning, gjennom hvilken reisende kan sjekke at de oppfyller alle immigrasjonskrav før de drar til flyplassen,” sa Walsh.