Flyplass Flyselskap

IATA Timatic AutoCheck skal forbedre reiseopplevelse for Star Alliance kunder

 Star Alliance kunder
Star Alliance kunder vil oppleve en forbedring i boarding prosessen. Foto: Star Alliance.

Den internasjonale lufttransportforeningen (IATA) og Star Alliance har besluttet å styrke sitt langvarige samarbeid innen reiseløsninger ved å implementere Timatic AutoCheck, det neste generasjons systemet for reisedokumentasjon og verifisering som støtter kontaktløs reise for de 26 medlemsflyselskapene i alliansen.

Timatic AutoCheck tilbyr en strømlinjeformet og interaktiv opplevelse som gjør det enkelt for reisende, flyselskaper og reisebyråer å få tilgang til nøyaktig og tydelig formulert immigrasjonsinformasjon. Hele prosessen for dokumentkontroll har blitt automatisert med skreddersydde instruksjoner for hver passasjer.

Fremtidsutsikter for passasjertrafikk

Med passasjertrafikken som forventes å dobles innen 2040, vil det være nødvendig å optimalisere og forbedre flyplassprosesser. Verifisering av passasjerenes reisedokumenter er en av de mer tidkrevende oppgavene som vil dra nytte av ytterligere automatisering. Timatic AutoCheck vil spille en essensiell rolle i å støtte overgangen til kontaktløs reise. Star Alliance forventer å sjekke reisedokumentene til over 340 millioner reisende via Timatic AutoCheck på årlig basis.

 Star Alliance kunder og IATA

Star Alliance er dedikert til å forbedre kundeopplevelsen. Vi er glade for å samarbeide med IATA om Timatic AutoCheck-plattformen, som vi tror ikke bare vil øke driftsseffektiviteten for våre medlemsflyselskaper, men også betydelig forbedre kundenes opplevelse på flyplassen. Ettersom reisende i økende grad prioriterer sømløse reiser med minimalt bryderi, er vår adopsjon av Timatic-plattformen et viktig skritt i riktig retning.

Theo Panagiotoulias, CEO i Star Alliance.

“Timatic AutoCheck representerer en ny milepæl i jakten på effektivitet og bekvemmelighet innen reiseindustrien. Ved å navigere reisebestemmelser uten problemer, kan passasjerer starte sine reiser med selvtillit og trygghet. Vi er glade for at Star Alliance har valgt å fortsette vårt langvarige partnerskap og fortsette å stole på IATA Timatic som kilden og verktøyet for dokumentkontroll”, sa Willie Walsh, IATA’s generaldirektør.

Star Alliance kunder
Foto: LOT

IATA Global Passenger Survey (GPS)

IATA’s nyeste Global Passenger Survey (GPS) avslørte at komplekse visumkrav avskrekker reisende som ønsker en praktisk, digital online visumprosess. Videre er mange villige til å dele sin reisedokumentinformasjon for raskere immigrasjonsprosedyrer på flyplassen.

  • 36% av reisende sa at de har blitt avskrekket fra å reise til et bestemt reisemål på grunn av immigrasjonskrav.
  • 49% av reisende fremhevet prosesskompleksitet som hovedhindring.
  • 66% av reisende ønsker å få visum online før reisen, 20% foretrekker å gå til konsulatet eller ambassaden og 14% på flyplassen.
  • 87% av reisende indikerte at de ville dele sin immigrasjonsinformasjon for å få fart på ankomstprosessen på flyplassen, en økning fra 83% rapportert i 2022.

Fordelene med Online Prosesser

“Ved å utnytte reisendes vilje til å bruke online prosesser og dele informasjon på forhånd, gjør Timatic AutoCheck det mulig for flyselskaper, bakkepersonell, avgangskontrollsystemer og reisebyråer å tilby en brukervennlig online løsning, gjennom hvilken reisende kan sjekke at de oppfyller alle immigrasjonskrav før de drar til flyplassen,” sa Walsh.