Flyselskap

2,3 millioner passasjerer reiste med SAS i mai

tynget av pandemien Domstolen reiste med SAS
Foto: SAS Facebook.

I mai reiste 2,3 millioner passasjerer med SAS, en økning på 8 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. SAS’ kapasitet økte med 8 prosent og RPK (passasjerkilometer) økte med 11 prosent, sammenlignet med mai 2023. Kabinfaktoren for mai var på 79 prosent.

“Vi er glade for at antallet passasjerer fortsetter å øke. I mai reiste 2,3 millioner passasjerer med SAS, en økning på 8 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Vi hadde en sterk produksjon i mai og regulariteten var på 99,6 prosent. I løpet av måneden signerte SAS også en ny treårig avtale med Apollo verdt 4,5 milliarder SEK, som betyr at SAS fra sommeren 2025 til og med sommeren 2027 forblir hovedpartner for Apollos charterflygninger fra Skandinavia. Den nye avtalen med Apollo er også et bevis på at SAS er en verdsatt samarbeidspartner i markedet for fritidsreiser,” sier Anko van der Werff, administrerende direktør og konsernsjef for SAS.

Reiste med SAS -total trafikk (regulær og charter)

Måned ASK, setekilometer (mill.) Endring (%) Nov23-Mai24 Endring (%)
Mai 2024 4 065 7,6% 23 495 10,4%
RPK, passasjerkilometer (mill.) 3 219 10,5% 17 679 14,1%
Kabinfaktor 79,2% 2,1 pp 75,2% 2,4 pp
Antall passasjerer (000) 2 345 8,0% 12 993 7,4%

Med en stadig økning i antall passasjerer og sterke tall for både kapasitet og regularitet, ser SAS frem til å fortsette sin vekst og samarbeid i de kommende årene.

Definisjoner

RPK – Passasjerkilometer
Totalt antall kilometer passasjerene har reist.

ASK – Setekilometer
Totalt antall tilgjengelige setekilometer.

Kabinfaktor – RPK/ASK
Forholdet mellom passasjerkilometer (RPK) og setekilometer (ASK), som viser hvor godt flyets kapasitet er utnyttet.

Yield – Passasjerinntekter dividert med betalte passasjerkilometer (RPK), eksklusive charter
Inntekten per passasjerkilometer, som gir en indikasjon på hvor mye inntekt selskapet genererer per kilometer fløyet av betalende passasjerer.

PASK – Passasjerinntekter dividert med setekilometer (ASK), eksklusive charter
Inntekten per tilgjengelig setekilometer, som viser inntektene generert per tilgjengelig sete på flyet.

Endring av karbondioksidutslipp per setekilometer
SAS’ passasjerrelaterte karbondioksidutslipp dividert med totalt tilbudte setekilometer (inkludert non-revenue og EuroBonus-billetter), rullerende 12 måneder sammenlignet med rullerende 12 måneder året før.

Fra regnskapsåret 2020 rapporterer vi endring av karbondioksidutslipp totalt og per setekilometer (ASK) i tråd med vårt overordnede mål om å redusere våre totale karbondioksidutslipp med 25 % innen 2025, sammenlignet med 2005.