Flyselskap SAS EuroBonus Star Alliance

Lufthansa kaprer SAS-kunder: “Det vil skade SAS”

Miles & More Status Match Challenge bruddet Lufthansa kaprer SAS
Lufthansa Miles&More tilbyr Statusmatch

Lufthansa intensiverer sin innsats for å kapre SAS-kunder når SAS forlater Star Alliance og går inn i Air France-KLMs allianse, SkyTeam. Denne overgangen gir Lufthansa en gyllen mulighet til å styrke sin posisjon i Norden. Blant annet har Lufthansa innledet forhandlinger med SAS’ største konkurrent, Norwegian.

 Selvfølgelig har Lufthansa ringt og snakket ned oss. Det gjør man når ens beste venn forlater en. Nå vil de ha en ny beste venn i Norden.

Geir Karlsen, administrerende direktør hos Norwegian i et intervju med Travel News denne uken.

Det tyske flyselskapet Lufthansa, som er den største aktøren i Star Alliance, lokker SAS-kunder med en såkalt “statusmatch“. Dette innebærer at en kunde med gullnivå hos SAS kan få samme nivå hos Lufthansa. Kunder med sølv, diamant og pandionnivå har også fått et tilbud.

Lufthansa kaprer SAS-kunder

Markedsføringsprofessor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole kaller det tyske tilbudet for “veldig smart”.

– Det vil skade SAS. Det viktigste for et nettverksselskap som SAS er bonusprogrammet, og å få en betydelig overgang til Lufthansa med de samme fordelene vil påvirke dem, sier han til Dagens Næringsliv.

Lufthansa tar med dette et strategisk grep for å tiltrekke seg lojale SAS-kunder som kan føle seg usikre på endringene som følger med SAS’ overgang til SkyTeam. Ved å tilby liknende fordeler og lojalitetsnivåer, håper Lufthansa å gjøre overgangen attraktiv og problemfri for disse kundene.

Med Norwegian som en potensiell samarbeidspartner, kan Lufthansa ytterligere styrke sin tilstedeværelse og konkurranseevne i det nordiske markedet. Det gjenstår å se hvordan SAS vil reagere på denne aggressive markedsstrategien fra Lufthansa og hvilke tiltak de vil iverksette for å beholde sine kunder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.