Lufthansa Group innfører miljøavgift. Denne nye avgiften skal dekke en del av de stadig økende tilleggskostnadene på grunn av regulatoriske miljøkrav. Blant disse kravene er den lovpålagte blandekvoten på to prosent for bærekraftig flydrivstoff (SAF) for avganger fra EU-land fra 1. januar 2025, justeringer i EU’s kvotehandelssystem (EU ETS), samt andre regulatoriske miljøkostnader som Karbonkompensasjons- og Reduksjonsordningen for internasjonal luftfart (CORSIA).
Miljøavgiften gjelder for alle flyvninger solgt og operert av Lufthansa Group med avgang fra de 27 EU-landene, samt Storbritannia, Norge og Sveits. Avgiftens størrelse varierer avhengig av flyrute og billettpris, og ligger mellom 1 euro og 72 euro. Miljøavgiften vil bli pålagt alle billetter utstedt fra 26. juni 2024 og gjelder for avganger fra 1. januar 2025. Den eksakte størrelsen på miljøavgiften vises på Lufthansa Groups booking sider i prisdetaljene.
Lufthansa Group investerer milliarder årlig i nye teknologier og samarbeider med partnere om innovasjoner som bidrar til å gjøre flyvninger mer bærekraftige trinn for trinn og driver fremskaleringen av nøkkelteknologier utover Lufthansa Group. I tillegg har Lufthansa Group i mange år aktivt støttet global klima- og værforskning. Imidlertid vil flyselskapet ikke kunne bære de suksessivt økende tilleggskostnadene som følge av regulatoriske krav i de kommende årene alene. En del av disse forventede kostnadene for året 2025 skal nå dekkes av den nye miljøavgiften.
Lufthansa Group har satt seg ambisiøse klimamål og sikter mot en nøytral CO₂-balanse innen 2050. Innen 2030 planlegger luftfartsgruppen å halvere sine netto CO₂-utslipp sammenlignet med 2019 gjennom reduksjons- og kompensasjonstiltak. For effektiv klimabeskyttelse fokuserer Lufthansa Group spesielt på akselerert modernisering av flåten, kontinuerlig optimalisering av flyoperasjoner, bruk av SAF og tilbud til private reisende og bedriftskunder for å gjøre flyreiser eller frakttransport mer bærekraftig.
Innfører miljøavgift – bakgrunnsinformasjon
SAF-kvoter i EU
Som en del av sitt «Fit for 55» klimabeskyttelsesprogram har EU vedtatt obligatoriske blandekvoter for SAF som vil øke over årene frem til 2050. SAF-kvoten skal være 2 prosent fra 2025, 6 prosent fra 2030, 20 prosent fra 2035 og 70 prosent fra 2050. For Lufthansa Group vil dette føre til tilleggskostnader i milliardklassen i fremtiden.
EU-ETS
I EU’s kvotehandelssystem (EU ETS) for luftfart har CO₂-utslipp blitt kontrollert og begrenset gjennom sertifikathandel siden 2012. Lufthansa Group er underlagt dette systemet for alle flyvninger innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). Ytterligere forpliktelser til å overlevere utslippssertifikater finnes under utslippshandelssystemene i Sveits (CH-ETS) og Storbritannia (UK-ETS) for flyvninger mellom EØS, Sveits og Storbritannia.
CORSIA
Under avtalen om klimabeskyttelse inngått av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO) i oktober 2016 – Karbonkompensasjons- og Reduksjonsordningen for internasjonal luftfart (CORSIA) – har vekstrelaterte CO₂-utslipp i internasjonal luftfart blitt kompensert gjennom kjøp av sertifikater siden 2021. Alle utslipp fra luftfartsindustrien som overstiger CO₂-utslippene fra basisåret definert av ICAO kompenseres. For årene 2024 til 2035 utgjør dette 85 prosent av utslippene fra 2019.