Norse Atlantic Airways, som hadde ambisjoner om å revolusjonere reiser over Atlanteren med billige flyreiser, står nå overfor en krise. Flyselskapet, med tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos som investor og styremedlem, har slitt i lang tid og søkt etter nye investorer for å sikre sin fremtid. Tirsdagens beskjed om at en potensiell investor ikke lenger er interessert, har forverret situasjonen dramatisk.
Tirsdag kom beskjeden om at en potensiell investor ikke lenger er interessert i å investere i selskapet. Dette, kombinert med uventet lave billettpriser, har ført til en alvorlig pengeskvis for Norse Atlantic Airways, noe som betyr at selskapet sliter med å betale sine regninger. Følgen av dette har vært en dramatisk kollaps på børsen, hvor aksjen falt med 40 prosent, og verdier tilsvarende 360 millioner kroner har gått tapt. Hovedaksjonær og Norse-sjef Bjørn Tore Larsen alene tapte 68 millioner kroner på tirsdag.
Finansielle utfordringer – nær full kollaps
Siden oppstarten i 2021 har Norse Atlantic Airways hentet penger hele sju ganger. I en børsmelding opplyser selskapet at lavere billettpriser har påvirket resultatene for andre kvartal 2024 negativt, til tross for høy fyllingsgrad og gode inntekter fra tilleggstjenester som kaffe og mat ombord.
Mislykket investering og lavere inntekter
Norse Atlantic Airways har heller ikke lykkes i å lande en planlagt avtale med en strategisk partner. Ifølge selskapet var forhandlingene nær ved å lykkes. Men den potensielle investoren trakk seg 22. juni, etter å ha besluttet å ikke gå inn i langdistansemarkedet.
Selskapets kortsiktige likviditet er også negativt påvirket av kommende kredittkortinnbetalinger på grunn av skjev sommerbooking. Til tross for dette, forventer Norse å bli lønnsomme i tredje kvartal og andre halvår av 2024.
Fremtidige tiltak
I børsmeldingen skriver Norse at de har flere initiativer på gang for å forbedre arbeidskapitalen, men de har ikke gitt ytterligere detaljer om disse tiltakene. Siden da har selskapet vært tause om sine fremtidige planer, ifølge Dagens Næringsliv.