Flyselskap

Lavere etterspørsel, økte kostnader og høyere pilotlønninger presser flyselskapet

sterk etterspørsel etter reiser i høstferien sommersesongen 2023 Over en million Norwegian flyr over 270 Bravissimo Tromsø og København Charterreiser presser flyselskapet
Lavere etterspørsel, økte kostnader og høyere pilotlønninger presser flyselskapet. Pressefoto: Norwegian.

I juni 2024 transporterte Norwegian-konsernet totalt 2 592 482 passasjerer, hvorav Norwegian sto for 2 245 735 passasjerer og Widerøe for 346 747 passasjerer. Dette representerer en økning på 11 prosent for Norwegian og 6 prosent for Widerøe sammenlignet med juni i fjor. Samtidig nedjusterer konsernet resultatforventningene for 2024 og oppdaterer anslaget for enhetskostnader.

Passasjervekst og Kapasitetsutvikling

Jeg er glad for den tosifrede prosentveksten i passasjerer for Norwegian sammenlignet med juni i fjor, og for den gode utviklingen i passasjertall som Widerøe har.

Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Kapasiteten (ASK) for Norwegian var 3 706 millioner setekilometer, en økning på 18 prosent fra samme periode i fjor. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 3 126 millioner setekilometer, opp 16 prosent fra juni 2023. Fyllingsgraden forbedret seg i forhold til april og mai, men var ned ett prosentpoeng fra juni 2023. I juni ble 99,4 prosent av oppsatte flyvninger gjennomført, med en punktlighet på 75,0 prosent, ned 1,4 prosentpoeng fra juni i fjor. 96 prosent av flyvningene ankom innen 60 minutter etter oppsatt tid. Selskapet hadde i gjennomsnitt 86 fly i drift i juni i år.

Økning i Nord-Norge

I løpet av den siste måneden har Norwegian lansert flere nye ruter, med totalt 50 nye ruter hittil i år. Destinasjoner i Nord-Norge har økt i popularitet, og Norwegian har nylig etablert ti nye ruter mellom Nord-Norge og europeiske byer.

– Vi gleder oss over den økte interessen for nordlige destinasjoner fra Europa. De omfattende rutenettverkene Norwegian og Widerøe har i Norge, sammen med våre nye ruter i Sverige og Finland, gjør oss godt posisjonert for å knytte europeiske reisende sammen med alt de nordiske landene har å by på lengst nord, sier Karlsen.

Widerøes Bidrag

Widerøe hadde en kapasitet (ASK) på 185 millioner setekilometer i juni. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 142 millioner setekilometer, mens fyllingsgraden var på 76,8 prosent, en økning på 5 prosentpoeng fra juni i fjor.

Presser flyselskapet – justerte Resultatforventninger for 2024

Ved resultatfremleggelsen 24. april for første kvartal 2024, la Norwegian frem resultatforventninger med et driftsresultat (EBIT) på mellom 2,5 og 3,2 milliarder kroner for hele 2024, ekskludert Widerøes resultater. Enhetskostnader, eksklusive drivstoff, var forventet å være på samme nivå som 2023, med en valutakurs USD/NOK på 10,5.

Norwegian justerer nå driftsoverskuddet (EBIT) for hele konsernet til mellom 2,1 og 2,6 milliarder kroner, inkludert Widerøe. Justeringene skyldes hovedsakelig fire forhold:

  1. Svakere etterspørsel: En nedgang i både fyllingsgrad og yield (inntekt per passasjerkilometer) i andre kvartal sammenlignet med i fjor.
  2. Høyere lønnsoppgjør: Et lønnsoppgjør for piloter som ble høyere enn forventet, som følge av nye kollektivavtaler.
  3. Forsinkede flyleveranser: Forsinkede leveranser fra Boeing har ført til innleie av ekstern kapasitet tilsvarende mellom ett og to fly i sommersesongen.
  4. Svakere norsk krone: Den norske kronen har vært svakere sammenlignet med amerikanske dollar.

Selskapet anslår også at enhetskostnader eksklusive drivstoff for Norwegian vil øke med et lavt, ensifret prosenttall sammenlignet med 2023. Oppdaterte resultat- og kostnadsforventninger er basert på nåværende fremtidspriser for valuta og drivstoff for resten av året.

Kilde: Pressemelding Norwegian-konsernet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.