Flyselskap Oneworld

Airbus A321XLR Sertifisert: En ny epoke for langdistanseflyging

Airbus a321xlr
Foto: Airbus

Airbus A321XLR har fått sitt typsertifikat fra EASA (European Aviation Safety Agency). Med denne godkjenningen kan Airbus’ langdistanse-narrowbody begynne å fly, perfekt timet med starten av den mye omtalte Farnborough International Airshow. Iberia blir lanseringsselskapet for denne nye modellen.

Airbus A321XLR er en langdistansevariant av A321neo, hvor XLR står for «extra long range». Flyet presenteres første gang på Paris Air Show i 2019. Flyet skulle revolusjonere narrowbody-flymarkedet.

Christian Scherer, administrerende direktør for Airbus’ kommersielle flydivisjon, uttaler:
– Med sin lange rekkevidde muliggjør A321XLR en mengde nye direkteruter og tilbyr mange vekstmuligheter for våre flyselskapskunder.

Flyselskapene har vist stor interesse for Airbus A321XLR, inkludert store aktører som IndiGo, Qantas og American Airlines. Iberia blir imidlertid det første selskapet som tar flyet i bruk. A321XLR er bygget for langdistanseflygninger på opptil 11 timer, noe som er unikt for en narrowbody. Selv om noen tviler på komfortnivået under så lange flyvninger i et smalt fly, har flyselskaper verden over allerede lagt inn bestillinger. Airbus A321XLR skal gjøre det mulig for flyselskapene å trafikkere langdistanseruter hvor det er vanskelig å få økonomien til å gå opp med en widebody.

Foto: Iberia / Airbus.

Airbus A321XLR

Så langt har mer enn 500 Airbus A321XLR blitt bestilt av kunder som American Airlines, United Airlines, Qantas, IndiGo og Icelandair. Airbus markedsfører flyet med at det skal redusere drivstofforbruket med 30 prosent og halvere turkostnaden sammenlignet med moderne widebody-fly. Flyet sertifiseres med CFM LEAP-1A-motorer, men planen er det også skal utstyres det med Pratt & Whitney-motorer i fremtiden.

I juni slapp Iberia de første billettene med Airbus A321XLR på sin nettside. Flyvningen mellom Madrid Adolfo Suárez Madrid–Barajas flyplass (MAD) og Boston Logan International Airport (BOS) skal flys av XLR den 14. november. Ruten vil deretter bli betjent vekselvis av A321XLR og en Airbus A330.

Opprinnelig skulle irske Aer Lingus være lanseringsselskapet; det første XLR-flyet ble til og med malt med Aer Lingus’ kløversymbol. Men på grunn av en konflikt mellom flyselskapet og dets piloter, overtok Iberia som lanseringskunde.

Den første A321XLR gjennomførte sin jomfrutur i juni 2022, Tre test-fly trengtes til godkjenningen. A321XLR sammenlignesFlere glad-nyheter  med Boeing 757, men A321XLRs rekkevidde på 8 704 kilometer overgår 757–200s rekkevidde på 7250 km.