Wizz Air kan kutte flyprisene mellom Storbritannia og Midtøsten til en fjerdedel av dagens nivåer når de mottar nye fly. Selskapet hevder at de nye Airbus A321XLR-flyene vil «revolusjonere» luftfarten fra et kostnadsperspektiv.
Forbedret drivstoffeffektivitet
Disse flyene har forbedret drivstoffkapasitet, noe som gir en maksimal rekkevidde på opptil 11 timers flytid. De vil også bruke opptil 30 % mindre drivstoff per sete sammenlignet med tidligere generasjoner av fly, ifølge Airbus.
Nye ruter fra februar neste år
Wizz Air har bestilt 47 av disse flyene og forventer å begynne å motta dem fra februar neste år. Marion Geoffroy, administrerende direktør for Wizz Air UK, håper dette vil gjøre det mulig å starte nye ruter mellom Storbritannia og Midtøsten, land som allerede betjenes fra det kontinentale Europa, som Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater og Kuwait.
Vi vil se på å koble Storbritannia med GCC (Gulf Cooperation Council)-regionen, Midtøsten, hvor vi allerede har et sterkt merke og en søsterflyselskap, Wizz Air Abu Dhabi. Dette er en svært viktig region for oss. Fra Storbritannia ville det definitivt være et potensielt nettverk vi ville utforske, fordi det gir mye mening å koble steder hvor vi har et merke, tilstedeværelse og kunder
Marion Geoffroy, administrerende direktør for Wizz Air UK til PA nyhetsbyrå
Unikt punkt-til-punkt-produkt med A321XLR
Hun fortalte videre : «Vi vil tilby et helt annet produkt enn andre flyselskaper, et punkt-til-punkt-produkt fra Storbritannia til Midtøsten. Hvis du ser på dagens priser på disse rutene og de prisene vi kunne tilby, er det en stor reduksjon. Det ville være det samme enkle produktet som vi tilbyr nå. Vi har de laveste kostnadene i Europa for øyeblikket, så det ville ikke endre seg.»
Flytypen fikk sin endelig godkjenning så sent som 22. juli 2024 og kan settes i trafikk.
LES OGSÅ:
Airbus A321XLR Sertifisert: En ny epoke for langdistanseflyging
Eksisterende destinasjoner og prisreduksjoner
Wizz Air betjener allerede noen destinasjoner i Midtøsten fra Storbritannia, som Tel Aviv i Israel og Amman i Jordan. Når det gjelder potensielle prisreduksjoner sammenlignet med andre flyselskaper, sa Geoffroy: «Hvis du for eksempel tar Luton til Amman, da vi kom inn på markedet, var vi tre eller fire ganger billigere sammenlignet med de eksisterende flyselskapene. Så det ville trolig være den skalaen.»
Konkurrenter på rutene mellom Storbritannia og Midtøsten
Emirates og Etihad er blant flyselskapene som allerede opererer flyvninger mellom Storbritannia og Midtøsten, som Wizz Air kan sikte seg mot.
Wizz Air i Norge
Wizz Air er et lavprisflyselskap som ble etablert i 2003 og har hovedkontor i Budapest, Ungarn. Selskapet opererer et stort nettverk av ruter hovedsakelig i Europa, men også i Nord-Afrika og Midtøsten. Wizz Air er kjent for å tilby billige flyreiser ved å kutte ned på tilleggstjenester og tilby en grunnleggende billettpris med mulighet for å kjøpe ekstra tjenester som bagasje, setevalg og måltider.
Wizz Air har operert i Norge og tilbyr flere ruter til og fra norske byer. Flyselskapet har hatt ruter mellom norske flyplasser som Oslo (Gardermoen), Bergen, Stavanger og Trondheim. Dette ble avviklet den 14. juni 2021 etter knappe 7 måneders drift. Fortsatt er det ruter fra de største flyplassene til ulike destinasjoner i Europa. Disse rutene inkluderer populære feriedestinasjoner samt forbindelser til større europeiske byer.
Det er verdt å merke seg at Wizz Air har fått oppmerksomhet for sine arbeidsvilkår og lønnsstrukturer, noe som har ført til kritikk fra fagforeninger og ansatte i flere land, inkludert Norge. Likevel har selskapet fortsatt å ekspandere og tiltrekke seg kunder på grunn av sine lave priser.