Malaysia Airlines kunngjør en ny rute til India. Fra 2. desember vil selskapet lansere flyvninger til Kolkata, fem ganger i uken, med Boeing 737-800.
India er et viktig marked for oss. Ved å styrke nettverket vårt og øke antall avganger, ønsker vi å tilby unike reiseopplevelser kombinert med Malaysia Airlines sin kjente gjestfrihet.
Ahmad Luqman Mohd Azmi, administrerende direktør i Malaysia Aviation Group (MAG).
Denne nye ruten kommer etter at selskapet økte frekvensen til Amritsar i august. Kolkata blir Malaysia Airlines sitt tiende reisemål i India. Totalt vil selskapet ha 76 ukentlige flyvninger mellom Malaysia og India.
Malasyia Airlines utvider også i Europa
Malaysia Airlines har kommet seg gjennom to store kriser og pandemien, og har de siste månedene lagt til nye ruter til blant annet Da Nang i Vietnam og Maldivene. I forbindelse med levering av nye bredbuksfly, vil selskapet gjenoppta ruten mellom Kuala Lumpur og Paris 22. mars 2025, etter nesten ti års pause. Ruten vil operere fire ganger i uken med Airbus A350-900, og skal styrke forbindelsen mellom Malaysia og Frankrike.
Tidligere har Malaysia Airlines fått kritikk for gjentatte forsinkelser. Selskapet forklarer at forsinket levering av Boeing 737 MAX 8 er en av årsakene. Boeing har ikke klart å levere 17 fly innen 2024. I januar annonserte Malaysia Airlines at de vil oppgradere flåten med fire nye Airbus A330 og åtte Boeing 737 MAX 8.
I tillegg har Malaysia Airlines fem Airbus A330neo på vei. Ett av disse flyene ble levert i oktober, og resten forventes å ankomme innen første kvartal 2024.
Om Malaysia Airlines
MAS er det nasjonale flyselskapet i Malaysia. Flyselskapet har hovedkontor i Kuala Lumpur og bruker Kuala Lumpur-Sepang internasjonale lufthavn som hovedflyplass.
Selskapet ble dannet i 1947 som Malayan Airways Limited (MAL) av Ocean Steamship Company fra Liverpool, Straits Steamship fra Singapore og det britiske flyselskapet Imperial Airways. Den første kommersielle flyvning fant sted 2. april 1947.
Selskapet byttet navn til Malaysian Airlines Limited da Malaysia ble grunnlagt i 1963. Da Singapore ble skilt ut fra Malaysia i 1965 ble selskapet en kort tid hetene Malaysia-Singapore Airlines (MSA), før det ble delt i to nasjonale selskap i 1972. Den malaysiske delen hette først Malaysian Airline Limited og deretter Malaysian Airline System (malaysisk Sistem Penerbangan Malaysia), kjent som Malaysia Airlines. Logoen deres bygger på wau bulan, en tradisjonell malaysisk drake.
Selskapet har fått flere utmerkelser, og har lenge utmerket seg som et veldig trygt flyselskap, med bare to dødsulykker i løpet av 68 år. En av disse en gisseltaking i 1977. I 2014 var selskapet utsatt for to dramatiske ulykker i ulike omstendigheter. Flight 370 forsvant over Indiahavet i mars 2014. Bare fire månader senare ble Flight 17 skutt ned over Aust-Ukraina. Passasjerar og investorar mistet troen på selskapet, og bilettsalg og aksjekursen raste. I august 2014 meldte det malaysiske statsfondet Khazanah Nasional Bhd at det planla å kjøpa resten av aksjene i selskapet i tillegg til de 69,37 % de eide.