Jeg meldte meg inn i SAS Eurobonus – høsten 1992. Da var jeg ved en inkurie ute på en forretningsreise, og ble forespurt om jeg var medlem, hvilket jeg ikke var og meldte meg inn på direkten. Dette er noe jeg 25 år senere overhodet ikke angrer på. Jeg vil i denne posten prøve å gi en grunnleggende innføring i Eurobonus. Jeg vil i senere innlegg gi tips og triks på hvordan man kan «øke» inntjeningen.
EuroBonus nivåer
Fordelsprogrammet har fire offisielle nivåer – Member, Silver, Gold og Diamond. Hvert nivå kvalifiserer for spesielle fordeler på flyreiser med selskapene som deltar i programmet. Medlemmer avanserer i programmet på grunnlag av poeng som opparbeides ved reiser med selskap som er tilsluttet Star Alliance-systemet samt enkelte samarbeidende foretak, bl.a. hoteller. Hvert statusnivå gir videre rett til utvidede fordeler som reisende med enten Eurobonus- eller Star Alliance-partnere. Poengene som opparbeides kan forøvrig brukes til bonusreiser og kjøp av spesialtilbud. Utover høyeste nivå, Gold og Diamond, får SAS viktigste kunder «Pandion-status».
Pandion er latin, og betyr Ørn, nemlig den som flyr høyest. Pandion er ”by invitation only”, og det sies at det er ca. 2000 Pandion medlemmer i Norge. Pandion status krever flyvninger for ca. TNOK 300 pr. år over minst 2-3 år, og det er det nok ikke mange som oppnår.
Pandion-status gir i utgangspunktet de samme rettigheter som Diamond, samt ytterligere utvidet service på SAS’ egne flyvninger.
Da SAS kjøpte Braathens i 2002 ble medlemmene i Braathens bonusprogram Wings (tidligere BRACard) overført til EuroBonus.
Vedtak om forbud
I Norge har Konkurransetilsynet vedtatt forbud mot å opparbeide bonuspoeng på innenlandsreiser. Forbudet kom i 2002. En medvirkende årsak var erfaringene i det året Color Air prøvde å ta opp konkurransen med SAS og Braathens SAFE på innenlandsmarkedet inntil konkursen i 1999. Etter at forbudet kom og selskapet SAS Braathens ble etablert, har Norwegian klart å få fotfeste i markedet, og prisene innenriks er gått ned med ca. 30%.
I 2006 åpnet fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys imidlertid for at flyselskap med en markedsandel under 15% kan tilby bonuspoeng på innenlandsreiser, noe som kan tolkes som en invitasjon til KLM, British Airways og Lufthansa.
Viktige konkurrerende programmer er bl.a. Flying Blue (Air France/KLM) og Miles & More (Lufthansa), Executive Club (British Airways) – de senere årene har også reisende begynt å samle/opparbeide status hos Qatar Airways (Privilege Club) og Emirates (Skywards).
Eurobonus historie
1992 – SAS introduserer EuroBonus-programmet (1. januar 1992)
1997 – Star Alliance blir etablert av Air Canada, United Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines System (SAS) og Thai
1998 – Blue1 (Air Botnia) introduserer EuroBonus-programmet.
1999 – Widerøe introduserer EuroBonus-programmet.
2002 – Konkurransetilsynet vedtar forbud mot opptjening av bonuspoeng innenlands i Norge.
2006 – City Airline introduserer EuroBonus-programmet.
2006 – Icelandair slutter med EuroBonus-SagaBonus samarbeidet.
2013 – EuroBonus gjeninnføres på reiser innen Norge.
2016 – EuroBonus passerer 4 millioner medlemmer
Opptjening av poeng
SAS skiller mellom Grunnpoeng – som er statusgivende, og Ekstrapoeng som kun teller mot uttak. Grunnpoeng opparbeides i hovedsak ved flyvning med enten SK eller Star-Alliance partnere. Antall oppnådde grunn-poeng innenfor opptjeningsperiode er avgjørende for Eurobonus status de kommende 12 måneder.
Siste oppdaterte opptjenings tabell finner du her.
SAS EB ekstrapoeng kan opptjenes på en rekke ulike måter. Det vil bli beskrevet i en egen post.
SAS Eurobonus -app
For medlemmer som har en smart-telefon enten Iphone eller Android, har SAS utviklet en bra app. Denne kan lastes ned gratis fra App-store eller tilsvarende for Android brukere.
Her har man god tilgang til sin egen Eurobonus konto. Denne viser Eurobonus nivå, antall flyvninger og antall opptjente poeng. Det finnes også en rekke ekstra funksjonaliteter i appen, slik som gratis aviser -22 timer før avreise mm. Kanskje det viktigste, er kvalifiserings perioden, dette viser hvilket tidsrom man har på å opptjene nytt eller tilsvarende medlems nivå.
Appen viser også i detalj hvilke posteringer som er gjort på din personlige konto. Jeg kommer til å oppdatere denne artikkelen løpende.
Har du forslag til forbedringer ?