British Airways passasjerer som ankom London Gatwick (LGW) og Heathrow (LHR) ble møtt med lange køer og forsinkelser når en IT-system svikt rammet selskapets innsjekkingssystemet tirsdag morgen.
Selv om det ikke er kjent nøyaktig hvor mange fly som ble berørt av problemet, har flere passasjerer rapportert om forsinkelser på flere timer. Ansatte ved London flyplassene forsøkte å håndtere de reisende manuelt, ved å utstede håndskrevne boardingkort. Reisende har også rapportert om lange køer innenfor flyplassens bagage-drop områder.
Svikten er i utgangspunktet forårsaket av problemer for BA passasjerer som reiser fra USA mandag kveld. Passasjerer i Chicago, San Francisco og Washington DC rapporterte om forsinkelser på grunn av tekniske problem. Selskapet hadde ikke oversikt over hvem som allerede hadde passert gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassene.
Matthew Walker, en London-finansanalytiker, bekreftet at han ventet i mer enn to timer for å gå ombord i flyet som skulle fra Chicago til London Heathrow.
Systemene grunn til forsinkelser
«Folk i kø, noen hadde allerede sjekket inn, og fikk gå gjennom sikkerhetskontrollen, mens andre når dette skjedde, uansett hva det var, ble stående fast i innsjekkings kø. Så de ansatte mistet oversikten fordi de ikke viste hvem som allerede var ombord. Det var bokstavelig talt en «system-meltdown «.
Tirsdag morgen, bekreftet selskapet at en svikt var årsaken til de lange forsinkelsene på motsatt side av Atlanterhavet. Passasjerene ble rådet til å sjekke inn på nettet der det var mulig. En talsmann for BA fortalte til Nyhetskanalen Sky at håndteringen av passasjerene skjer som normalt ved innsjekkingsskranker på LGW og LHR, «Bare litt tregere enn vanlig».
Årsaken til svikten er ennå ikke avdekket. Imidlertid har det blitt avklart at flyselskapet var i ferd med å oppgradere sine systemer når de tekniske problemene oppstod. BA har bedt om unnskyldning til passasjerene som var berørt av de tekniske problemene. Men nå skal alt gå som normalt.