Oman Air (الطيران العماني) er det nasjonale flyselskapet i Oman. Med sin hovedbase på Muscat International Airport (MCT) Fra hovedbasen opererer selskapet innenlands og internasjonale ruter, samt regional taxi- og charter flyvninger. Oman Air er medlem av den Arab Air Carriers Organization.
Historien bak selskapet
Oman Air kan spores helt tilbake til 1970, da Oman International Services (OIS) ble etablert. Selskapet ble en leverandør av sivil luftfart bakketjenester på Beit Al Falaj Airport. I 1972 flyttet OIS sin virksomhet til den nye terminalen på Seeb internasjonale lufthavn. Selskapet overtok Gulf Air propell-divisjon i 1977, før etableringen av Aircraft Engineering Division i samme år. På grunn av raskt voksende sivil luftfart i Oman, bygde OIS flere anlegg – inkludert hangarer, verksteder og in-flight catering – for å tilfredsstille den økte aktiviteten.
I 1981 ble Oman Aviation Services omdannet til et aksjeselskap. OAS kjøpte også 13 fly fra Gulf Air, slik at selskapet kunne erstatte sine turboprops Fokker 27-600 med -500 serien. Året etter begynte Oman Aviation Services i fellesskap med Gulf Air «jet-flyvninger» til Salalah. I perioden fra 1983 til 1993 selskapet kjøpte nye fly inkludert Cessna Citation, og nye lokaliteter for å kunne tilby et bedre produkt.
Nytt flyselskap i 1993
I 1993 ble Oman Air stiftet. Flyselskapets spede start var i mars 1993, da selskapet «wet-leaset» en Boeing 737-300 fra Ansett Wide Aviation Services (AWAS) og fløy fra Muscat til Salalah. Samme år i ble flyselskapets første internasjonale rute satt opp til Dubai, også ved hjelp av en Boeing 737-300. Flyruter til andre destinasjoner fulgte raskt etter, Trivandrum startet i november, Kuwait og Karachi i januar 1994, og Colombo i oktober samme år.
I 1995 foretok selskapet nok en «Wet-Lease» avtale om to Airbus A320 fra Region Air fra Singapore som erstatning for B737. I fra 1995 til 1997 ble ruter til Mumbai, Dhaka, Abu Dhabi, Doha og Chennai startet opp. I oktober 1998 ble Oman Air innvilget medlemskap av IATA.
Oman Air utvikling siden 2000-tallet
I mars 2007 bestemte regjeringen i Oman seg for å tilføre selskapet nødvendig kapital, og økte sin eierandel i selskapet fra ca 33% til 80%t. Det ble også annonsert at Oman Air ville bli re-evaluere sine strategiske planer, med en mulighet for å komme seg inn i langdistanse-markedet. Dette kulminerte i en kunngjøring av regjeringen i mai 2007. Det innebar at selskapet ville trekke seg ut av Gulf Air, og vil i stedet konsentrere seg om å utvikle Oman Air. Oman Air startet sin langdistanse-ruter på den 26 november 2007 ved å lansere ruter til Bangkok og London.
Den 2. april 2007 kunngjorde Oman Air det hadde plassert en ordre hos Airbus for fem Airbus A330-fly for levering i 2009. Leveransene startet i løpet av tredje kvartal 2009. I februar 2009 kunngjorde Oman Air intensjoner om å lease ytterligere 2 A330-200s fra Jet Airways. I løpet av Dubai Air Show i 2009, sluttet Oman Air Air også en ordre for fem Embraer 175 fly med ytterligere en opsjon på 5, som flyselskapet har mottatt fra 2011.
I mars 2010 ble Oman Air det første flyselskapet i verden til å tilby både mobiltelefon og Wi-Fi Internett-tjenester på utvalgte ruter. I november 2010, holdt Omani regjeringen en 99,8 prosent eierandel i flyselskapet. I 2011, Oman Air vant Gold Award for «Airline of the Year» i Frankrikes Laurier d’Or du Voyage d’Affaires.
In-flight service
I samsvar med islamske lover, blir alkoholholdige drikkevarer og svinekjøtt kun servert ombord på internasjonale flyvninger til ikke-muslimske reisende. Unntaket er på reier til Saudi-Arabia-(Dammam, Jeddah, Medina, og Riyadh). Måltider som inneholder svinekjøtt er tilberedt på separate kjøkken, og servert på egen tallerken.
Airbus A330-300 og Boeing 787 fly er utstyrt med Wi-Fi og mobilnett portabilitet om bord. Oman Air tilbyr også state-of-the-art inflight entertainment. Inflight magasin av Oman Air kalles Wings Of Oman og er tilgjengelig for alle klasser av reise på både nasjonale og internasjonale.
Flåte
Flåte | I drift | Bestilling | Sete-konfig | ||||
F | J | Y | Total | ||||
Airbus A330-200 | 4 | 20 | 196 | 216 | |||
Airbus A330-300 | 3 | 6 | 20 | 204 | 230 | ||
3 | 24 | 265 | 289 | ||||
Boeing 737-700 | 1 | 12 | 102 | 114 | |||
Boeing 737-800 | 23 | 2 | 12 | 142 | 154 | ||
Boeing 737-900ER | 5 | 5 | 12 | 168 | 180 | ||
Boeing 737 MAX | 20 | TBA | |||||
Boeing 787-8 | 4 | 6 | 18 | 249 | 267 | ||
Boeing 787-9 | 15 | 8 | 30 | 204 | 242 | ||
Embraer 175 | 4 | 12 | 64 | 76 | |||
Total | 47 | 49 |
Kilde: Oman Air / Wiki