Cathay Pacific har bestemt seg for å starte testing av dine-on-demand i selskapets Business class på utvalgte ruter i mai og juni. Det Hong Kong baserte flyselskapet holder på med en full gjennomgang av sitt servicetilbud i Business class. Oneworld partneren Qatar Airways har holdt på med dette konseptet i flere år.
Flyselskapet har jobbet tett med konsulenter fra hospitality-sektoren i løpet av de siste månedene for å utvikle sitt nye Business class service-konsept. En liten gruppe av ansatte vil være spesial-trenet til den kommende test perioden.
«Den nye business class servicekonsept støtter Cathay Pacific kundeorienterte konsept, ved å sette våre kunder i hjertet av opplevelsen, og gi dem mer fleksibilitet. Både i form av valg fra våre inflight menyer, og at de kan når de ønsker å spise,» sa en talsperson fra Cathay Pacific.
«Etter flere måneder med designarbeid (hvor vi har jobbet tett med våre kabinansatte) er vi nå klare til å teste konseptet i luften på ett par utvalgte ruter.»
Cathay Pacific skal teste på Airbus A350
Dine on demand skal til å begynne med testes på Cathay Pacific CX343 / CX344 Hong Kong-London Gatwick. Ruten flys med selskapets nye tre-klasse Airbus A350. Testen skal gjennomføres i mai måned. Deretter flyttes testen til en annen rute, nemlig CX806 / CX807 Hong Kong -Chicago i juni måned. Flyvningen til Chicago flys med en fire-klasse konfigurert Boeing 777-300ER.
Ifølge flyselskapet ble disse rutene valgt fordi de er representative for et stort antall av selskapets ultra-langdistanseruter. Kundens preferanser vil løpende bli vurdert basert på rutetid og varighet, sammen med de kabinansattes tilbakemeldinger.
«Denne innsikten vil hjelpe oss med å forbedre det nye Business class konseptet, og for å sikre en stabil leveranse over tid.»
De to rutene vil returnere til ordinær catering service etter at prøveperioden er ferdig, mens Cathay Pacific evaluerer resultatene og planlegger sitt neste skritt.
Mens spesifikke menyen tilbud ikke har blitt offentliggjort, vil prøveperioden omfatte in-the-air bestilling i stedet for å forhåndsbestille. Ifølge talspersonen, er pre-order av inflight måltider «Et helt eget konsept, og vil ta tid å utvikle. Selv om dette er et konsept som vi ønsker å gi i fremtiden, er det ingen bekreftede opplysninger eller detaljer å dele på dette tidspunktet. »