Air France-KLM har inngått en code share avtale med Singapore Airlines for å styrke sitt rutenettverk til Asia. Det er kun 10 dager siden en lignende avtale mellom rivalen Lufthansa og Cathay Pacific ble inngått. Alt for å ta opp konkurransen mot de hurtig voksende selskapene i Midt-Østen.
Både Air France og Lufthansa har vært høylytte kritikere av flyselskapene fra den arabiske gulf, og hevder at deres ekspansjon har ført til at de må legge ned ruter til destinasjoner i Midtøsten, Asia og særlig India de siste årene.
Men fordi gulf-selskapene Emirates og Etihad nå sliter med lavere etterspørsel, som delvis skyldes valutasvingninger, er de europeiske selskapene igjen i angreps posisjon.
Code-share avtale til Australia
Air France fortalte torsdag at det ville legge sin AF-kode til Singapore Airlines ruter fra Singapore til Melbourne og Sydney, og på tre ruter til destinasjoner i Malaysia og Thailand som betjenes av det regionale datterselskapet Silkair.
Som motytelse vil Singapore Airlines legge sin SQ-kode til Air France ruter fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris.
Air France-Singapore Airlines Avtalen er lik den avtalen som ble signert av Lufthansa forrige måned. Det betyr at samarbeid skjer på tvers av de etablerte flyselskaps alliansene. Air France er medlem av SkyTeam-alliansen, mens Singapore Airlines er i Star Alliance.
«Denne typen samarbeid er en del av vårt mål å utvide vår markedsposisjon og øke vårt utvalg av reisemål for våre kunder over hele verden.»
Patrick Roux, Senior Vice-President, Air France-KLM.
De to flyselskapene vil også vurdere å utvide code-share avtaler til også gjelde andre flyselskaper i konsernet, sier Air France-KLM i en uttalelse.