Samarbeidet mellom Lufthansa og München går helt tilbake til oppstarten ved dagens München flyplass. Den 17. mai 1992 var en Boeing 737 fra Lufthansa det siste flyet til å ta av fra flyplassen i Riem, rett før klokken 23.00. Følgende morgen landet to Lufthansa-fly, kalt «Erding» og «Freising», samtidig på sør-og nordbanen til nye München flyplass.
Det første flyet til å ta av fra den nye flyplassen var også et fly med Lufthansa-logoen. Neste morgen klokken 5:59 tok en Boeing 747 med seg VIP-gjester på en alpe-sightseeing.
De første skrittene i utviklingen av samarbeidet mellom Lufthansa-navet i München ble tatt så tidlig som i 1995. Da satt selskapet inn to langdistanse fly av typen Airbus A340. Tre år senere godkjente styret i Lufthansa selskapets engasjement i hva som til slutt skulle bli Terminal 2. For aller første gang gikk et flyselskap og en flyplass sammen om å planlegge, finansiere og bygge en terminal sammen.
Lufthansa feirer mer med Terminal 2
Terminalbygningen åpnet i 2003, og er skreddersydd for transfer-passasjerer. Terminal 2 banet vei for en raskere utvikling av München som en hub. Bare ett år etter åpningen, passerte passasjertrafikken over ti millioner passasjerer.
I 2010 godkjente tilsynsrådene til Flughafen München GmbH (FMG) og Lufthansa en utvidelse i form av en satellittbygning, som åpnet i april 2016. Siden da har Terminal 2 hatt kapasitet til å håndtere 36 millioner passasjerer årlig.
En annen milepæl fulgte i februar 2017, da Lufthansa og München flyplass hilste Lufthansas første A350 velkommen. I løpet av nær fremtid vil 15 av disse mest moderne og miljøvennlige langdistanseflyene være basert på Lufthansas München hub. Kort tid etter fulgte den neste felles suksessen:
München Airport Terminal 2 ble kåret til verdens beste terminal på London Skytrax Institute’s 2017 World Airport Awards.