Flyselskap

Norwegian alene om grensekontroll til USA ved Oslo Lufthavn

flytillatelse storsatsing stort salg Grensekontroll til USA

Norwegian er for innreiseordning til USA fra Gardermoen for å lokke flere reisende fra Europa gjennom Oslo. – Dyrt og tungvint, mener konkurrentene om Grensekontroll til USA.

Norwegian mener at såkalt preclearance vil gi økt trafikkskaping, verdiskaping og arbeidsplasser, skriver Aftenposten. Konkurrenten SAS fastslår derimot at de verken vil benytte seg av grensekontrollen eller være med på å dekke utgiftene for å etablere den. SAS får støtte av Barin, en forening for utenlandske flyselskaper i Norge.

Ordningen skal tilby reisende til USA å gjennomføre immigrasjonsprosessen på Gardermoen før de går om bord i flyet over Atlanteren.

Oslo Lufthavn har vært i kontakt med amerikanske myndigheter siden tidlig i vår for å se på mulighetene for å etablere en grensekontroll i Norge.

Grensekontroll til USA

Skeptikerne hevder at ordningen kommer til å flytte køene fra USA til Norge, og at reisende fra Norge blir nødt til å betale dyrt for amerikanernes grensekontroll.

– Slik SAS og Barin opptrer, medvirker de bare til å ødelegge muligheten for at Oslo skal tiltrekke seg nye langruter, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik og viser blant annet til at Sverige arbeider for samme løsning for Arlanda flyplass.

Avinor har ikke tatt endelig stilling til om grensekontrollen skal etableres på Gardermoen som en del av utvidelsen av non Schengen-terminalen.

Om Barin

BARIN – The Board Of Airline Representatives in Norway er en bransjeforening som fremmer næringsinteressene for ruteflyselskaper som opererer til/fra/innen Norge eller har egen organisasjon/representasjon i Norge. Blant medlemmene er det også ruteflyselskaper som enten har operasjon eller organisasjon/representasjon i de nordiske land.

BARIN skal ivareta interessene for sine medlemmer i bransjerelaterte saker som har en kollektivt betydning for medlemmene.

BARIN samarbeider også fra sak til sak med andre bransjeorganisasjoner som; IATA, NHO-Luftfart, VIRKE-Reiseliv, Oslo AOC, Airport Coordination Norway og andre.

Styret består av 6 medlemmer og et Sekretæriat som organiseres av generalsekretæren.